Jak maksymalizować skuteczność kampanii w Google Ads?

Jak maksymalizować skuteczność kampanii w Google Ads?

Google Ads to skuteczne narzędzie reklamowe, które pozwala precyzyjnie docierać do potencjalnych klientów. Jednak samo uruchomienie kampanii nie jest jeszcze gwarancją sukcesu. Aby przynosiła efekty, trzeba ją odpowiednio zoptymalizować, regularnie analizować wyniki i podejmować świadome decyzje, dopasowane do specyfiki marki i budżetu. Jak sprawić, by reklamy działały jak najlepiej? Warto zacząć od przyjrzenia się najważniejszym elementom, które mają wpływ na skuteczność kampanii. Sprawdźmy razem, na co zwrócić uwagę!

W tym artykule omówimy następujące zagadnienia: 

  1. Optymalizacja kampanii Google Ads
  2. Określanie budżetu
  3. Przygotowanie odpowiedniej struktury konta
  4. Budowanie wizerunku w sieci
  5. Poprawność konfiguracji konwersji
  6. Testowanie nowych kampanii

1. Optymalizacja kampanii Google Ads 

Jak poprawić wynik jakości kampanii Google Ads i zwiększyć skuteczność kampanii tekstowych? 

Zanim przejdziemy do konkretnych strategii optymalizacji, warto zrozumieć, czym jest wynik jakości kampanii w Google Ads i co mówi nam o skuteczności kampanii w sieci wyszukiwania. Przede wszystkim należy pamiętać, że wynik jakości tyczy się tylko kampanii tekstowych. Jest to ocena nadawana przez Google w skali od 1 do 10, która określa, na ile Twoja reklama jest dopasowana do intencji użytkownika i jakości strony docelowej.

Im wyższy wynik, tym lepiej – oznacza to, że Twoja reklama jest bardziej relewantna, a Google nagradza ją niższym kosztem kliknięcia i lepszą pozycją w wynikach wyszukiwania. Ogólnie przyjmuje się, że wynik na poziomie 6-7 jest akceptowalny, ale warto dążyć do ocen 8-10.

Aby poprawić wynik jakości kampanii Google Ads i zwiększyć jej skuteczność, warto skupić się na kilku aspektach, które mają bezpośredni wpływ na wynik końcowy.

  1. Zbieżność treści reklamy ze słowami kluczowymiwybranie odpowiednich słów kluczowych, na które chcemy kierować reklamę w sieci wyszukiwania jest bardzo ważne. Im reklama jest bardziej precyzyjna i dopasowana do zapytania użytkownika reklama, tym lepsze rezultaty osiągniemy. Oczywiście możemy dodatkowo zawężać to o dane demograficzne czy geograficzne, ale jednak to dobór słów kluczowych oraz negatywnych słów kluczowych (czyli na jakie frazy nie chcemy wyświetlać reklamy np. sprzedając telewizory 55 cali, możemy wykluczyć wyszukiwania zawierające frazy np 65 cali, 32 cale itd.) powinien być dla nas priorytetem.
  2. Jakość strony docelowej – bardzo ważne jest, aby użytkownik po kliknięciu w reklamę trafił na stronę, która odpowiada jego potrzebom i jest związana z wyszukiwaną frazą. Dobra, klarowna i wartościowa strona docelowa to fundament efektywnej kampanii.
  3. Szybkość ładowania strony – wydajność techniczna strony ma ogromne znaczenie. Im szybciej ładuje się strona, tym lepszy wynik jakości. Wolno działające witryny mogą negatywnie wpływać na wyniki kampanii, dlatego warto zadbać o optymalizację szybkości ładowania.
  4. Przewidywany CTR – wysoki przewidywany współczynnik kliknięć = wyższy wynik jakości. Kluczem do jego zwiększenia jest trafność reklamy, która musi być dopasowana do intencji użytkownika. Im bardziej reklama odpowiada na zapytanie, tym większa szansa na kliknięcie. Jak go zwiększyć? Na początku zastanów się nad dodaniem rozszerzeń reklamowych, takich jak rozszerzenia linków do podstron czy rozszerzenia objaśnień. Dzięki temu reklama będzie zawierała więcej informacji już w wynikach wyszukiwania, co nie tylko zwiększy jej „objętość” w wynikach, ale również przyciągnie większą uwagę użytkowników. Na początku kampanii warto również eksperymentować z nieco wyższymi stawkami za kliknięcie. To pozwoli na uzyskanie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania, co z kolei może wpłynąć na lepszy współczynnik CTR. 

Jak zwiększyć skuteczność kampanii graficznych? 

W przypadku reklam graficznych największe znaczenie będzie miało ustalenie odpowiedniej grupy odbiorców poprzez wiek, płeć, zainteresowania itp. To właśnie te parametry decydują, kto zobaczy reklamę podczas przeglądania stron internetowych. Następnie powinniśmy się skupić segmentacji. Jest to podział grupy docelowej na mniejsze, bardziej precyzyjne segmenty. Dzięki temu reklamy mogą być jeszcze lepiej dopasowane do konkretnego użytkownika. Regularne testowanie różnych segmentów pozwala optymalizować kampanie i zwiększać ich efektywność. 

Jeśli widzisz, że dana grupa nie reaguje na reklamy zgodnie z oczekiwaniami, warto przeanalizować, czy komunikat jest odpowiednio dopasowany lub czy segmentacja nie wymaga dalszego dopracowania.

Jak rodzaje segmentacji możemy wyróżnić? 

Google Ads oferuje różne metody podziału użytkowników, które pozwalają precyzyjnie targetować komunikaty. Jakie rodzaje segmentacji warto wykorzystać i kiedy sprawdzą się najlepiej?

→ Segmentacja demograficzna

Będzie skuteczna w kampaniach, gdzie produkty/usługi są dedykowane określonym grupom (np. produkty dla młodych rodziców, luksusowe dobra dla osób o wysokich dochodach).

Pozwala na targetowanie użytkowników na podstawie:

  • Wieku – reklamy można kierować do określonych grup wiekowych, np. 18-24, 25-34, 35-44 itd.
  • Płci – możliwość oddzielnego targetowania mężczyzn, kobiet lub osób o nieokreślonej płci.
  • Statusu rodzicielskiego – segmentowanie na osoby, które mają dzieci, i te, które ich nie mają.

→ Segmentacja behawioralna

Sprawdzi się w przypadku firm, które chcą docierać do użytkowników na etapie podejmowania decyzji zakupowych. Segmentacja behawioralna opiera się na analizie zachowań użytkowników w sieci, w tym:

  • Zainteresowań i zwyczajów – użytkownicy są klasyfikowani na podstawie ich aktywności online, np. fani sportu, technologii, podróży itp.
  • Intencji zakupowych – osoby, które aktywnie szukają określonych produktów lub usług (np. „osoby planujące zakup samochodu” lub „osoby szukające nieruchomości”).
  • Historii wyszukiwańGoogle może targetować reklamy na podstawie wcześniejszych zapytań użytkowników w wyszukiwarce.

→ Segmentacja remarketingowa

Pozwala dotrzeć do użytkowników, którzy już mieli styczność z Twoją stroną lub marką. Mogą to być następujący użytkownicy:

  • Odwiedzający stronę – osoby, które weszły na stronę, ale nie podjęły żadnej akcji.
  • Osoby, które porzuciły koszyk – użytkownicy, którzy dodali produkt do koszyka, ale nie dokonali zakupu.
  • Byli klienci – osoby, które już dokonały zakupu i mogą być zainteresowane dodatkowymi produktami/usługami.
  • Osoby, które obejrzały wideo lub kliknęły reklamę, ale nie podjęły dalszej interakcji.

→ Segmentacja geograficzna (lokalizacja)

Będzie świetna dla firm działających lokalnie, np. restauracji, salonów kosmetycznych, warsztatów samochodowych. Targetowanie reklam może odbywać się na podstawie:

  • Państwa, regionu, miasta, a nawet konkretnej dzielnicy
  • Promienia wokół danej lokalizacji – można ustawić zasięg w kilometrach od siedziby firmy lub sklepu. 
  • Informacji o osobach przebywających w danym miejscu lub często odwiedzających konkretne lokalizacje.

→ Segmentacja kontekstowa

Google dopasowuje reklamy do treści stron internetowych, na których się pojawiają. Sprawdza się w Google Display Network (GDN), gdzie reklamy są wyświetlane w kontekście odpowiednich treści. Pod uwagę brane są następujące czynniki: 

  • Tematyka strony – np. reklama butów sportowych pojawi się na stronie o bieganiu.
  • Słowa kluczowe na stronach partnerskichreklama może wyświetlać się na stronach zawierających określone frazy kluczowe.

→ Segmentacja według urządzeń

Ten rodzaj segemntacji sprawdzi się świetnie jeśli z Twojej analizy wynika, że konkretne urządzenie wykazuje się dużo wyższa konwersją. Jeśli np. Większość konwersji pochodzi z desktopu, można zmniejszyć budżet na mobile i odwrotnie. 

Reklamy można dostosować do:

  • Komputerów stacjonarnych i laptopów
  • Smartfonów
  • Tabletów

2. Określenie odpowiedniego budżetu 

Budżet powinien być dostosowany do celów biznesowych i konkurencyjności w danej branży. Aby znaleźć optymalne rozwiązanie, warto testować różne stawki CPC oraz modele rozliczeń. Pamiętaj, że niski budżet może ograniczać zasięg kampanii. Jeśli chcesz mieć pewność, że alokacja środków jest efektywna, analizuj takie wskaźniki, jak koszt konwersji (CPA) czy zwrot z inwestycji (ROAS).

Przy określeniu budżetu warto skorzystać z dedykowanych narzędzi jak planer słów kluczowych czy np. wtyczka do przeglądarki Keyword Surfer. Tego typu narzędzia pozwalają sprawdzić, jaki potencjał wyszukiwania ma dane słowo kluczowe oraz wskazać średnią miesięczną liczbę wyszukiwań przez użytkowników, a także podpowiedzieć pokrewne słowa kluczowe czy określić wielkość konkurencji. 

Na świeżych kontach warto zacząć od manualnych strategii ustalania stawek, a dopiero z czasem po uzbieraniu odpowiedniej liczby konwersji można stopniowo testować bardziej zautomatyzowane metody ustalania stawek. Warto znać też swoją konkurencję. W przypadku branż, w których jest ona wysoka, a konkurentami są uznane duże marki, prawdopodobnie przy zbyt niskim budżecie będzie ciężko się przebić z reklamą. W przypadku ograniczonego budżetu można rozważyć np. promowanie tylko części oferty na początku i stopniowe rozwijanie oferty w reklamach. Każda złotówka jest cenna więc określenie odpowiedniej strategii, grupy odbiorców i następnie dobór targetowania i słów kluczowych jest istotne , aby jak najlepiej wykorzystać założony budżet.

3. Przygotowanie odpowiedniej struktury konta 

Gdy budżet zostanie już ustalony, możemy przejść do utworzenia odpowiedniej struktury konta. Chodzi przede wszystkim to, aby dobrać odpowiednie typy kampanii pod budżet, jakim dysponuje klient. Oczywiście – można przygotować rozbudowaną strukturę zawierającą kilka kampanii tekstowych, graficznych, wideo, Demand Gen, ale jeśli okaże się, że nasz budżet wynosi przykładowo 1000 zł miesięcznie, to taka struktura zwyczajnie nie będzie miała sensu.

Dobrze zaplanowana struktura konta Google Ads wpływa na efektywność zarządzania kampaniami oraz optymalizację kosztów. Podział kampanii według typów reklam (np. sieć wyszukiwania, sieć reklamowa, Performance Max) oraz logiczna organizacja grup reklam pod względem produktów, usług lub lokalizacji, pozwala lepiej kontrolować budżet i analizować skuteczność. 

Unikaj tworzenia jednej ogólnej kampanii dla całej oferty – zamiast tego dopasuj reklamy do konkretnych segmentów użytkowników.

Tworzenie jednej kampanii pod całą ofertę jest szybkie, ale ma sporo minusów. Oprócz tego, że gorzej taką kampanią zarządzać i się w niej odnaleźć, to dodatkowo tracimy kontrolę nad tym, ile budżetu Google przeznaczy na promowanie danej usługi/produktu/kategorii. Może się okazać, że mając w ofercie 2 różne typy produktów jeden z nich jest bardzo popularny,  a drugi wyraźnie mniej. 

Jeśli obie kategorie promujemy w ramach wspólnej kampanii, możemy być praktycznie pewni, że ta druga dostanie marginalny udział w wyświetleniach. Dlatego dobrze jest odpowiednio dzielić kategorie na poszczególne kampanie czy grupy reklam np. prowadząc sklep RTV, dobrym podejściem byłby podział produktów według określonej kategorii / producenta / cech produktu, usługi czy też marży np.

Kampania 1 – telewizory

grupa reklam 1 – tv 32 cale
grupa reklam 2 – tv 43 cale
grupa reklam 3 – tv 55 cali
itd. 

Kampania 2 – Pralki
grupa reklam 1 – pralka 6kg wsadu
grupa reklam 2 – pralka 7kg wsadu
itd. 

Takie podejście umożliwia lepsze zarządzanie kampaniami, kontrolę nad wyszukiwanymi hasłami i zarządzanie nimi, ustalanie stawek dla poszczególnych grup, dedykowane teksty reklam pod konkretną kategorię przez co zwiększamy wspomniany wcześniej wynik jakości poprzez trafność reklamy. 

Można rozważyć też strategię zwaną SKAG czyli Single Keyword Ads Group, gdzie w ramach grupy reklam znajduje się tylko jedno słowo kluczowe. Natomiast. jeśli mamy kilka słów kluczowych bardzo podobnych do siebie, wtedy można umieścić je w ramach jednej grupy reklam, ale warto celować, aby w danej grupie nie znajdowało się więcej niż około 10 słów kluczowych.

4. Budowanie wizerunku i napływy świeżych użytkowników na stronę, aby budować lejek

Każdy liczy od razu na sprzedaż, ale warto postawić się również w roli klienta i zadać sobie pytanie, czy sami dokonalibyśmy zakupu produktu, o którym wcześniej nie słyszeliśmy lub na stronie, której nie znamy. Dlatego oprócz kampanii stricte performancowych, warto wyodrębnić budżet również na działania wizerunkowe, które pozwalają budować rozpoznawalność i świadomość marki, przyciągają nowych użytkowników i wprowadzają ich do lejka sprzedażowego. Jeśli chcesz zwiększyć świadomość swojej oferty, możesz wykorzystać reklamy displayowe, YouTube czy kampanie Demand Gen. 

5. Poprawność konfiguracji konwersji 

Aby mieć pewność, że mierzymy wartościowe dane z punktu widzenia danego biznesu, należy regularnie weryfikować poprawność konfiguracji śledzenia konwersji. Często występującym błędem jest mierzenie tylko kliknięć zamiast realnych działań użytkownika, np. zakupów, zapisów na newsletter czy wypełnień formularza.  Aby dokładnie śledzić, które działania przynoszą najlepsze wyniki, skorzystaj z Google Tag Managera i Google Analytics 4. Pamiętaj też o wykluczeniu działań wewnętrznych (np. pracowników) oraz testowaniu nowych metod atrybucji. 

→ Zweryfikuj, czy mierzysz właściwe konwersje

Nie każda interakcja na stronie ma taką samą wartość. Warto przeanalizować, czy zliczane konwersje faktycznie przekładają się na kluczowe cele biznesowe, np.:

  • zapis do newslettera 
  • wypełnienie formularza kontaktowego
  • zakup w e-commerce
  • pobranie katalogu ofertowego

Warto unikać sytuacji, w której Google Ads optymalizuje kampanię pod kątem mniej istotnych zdarzeń, np. samego wejścia na stronę lub kliknięcia w przycisk, które nie prowadzi do realnej sprzedaży.

→ Upewnij się, że konwersje są poprawnie skonfigurowane

  • Google Tag Manager – zweryfikuj, czy tagi konwersji są poprawnie wdrożone na stronie i czy wyzwalają się w odpowiednich momentach, np. po wypełnieniu formularza, a nie tylko po kliknięciu w przycisk.
  • Google Analytics – sprawdź, czy dane są zbierane poprawnie, czy włączone jest śledzenie sygnałów o użytkownikach oraz czy wykluczone zostały nieodpowiednie witryny odsyłające, takie jak bramki płatnicze. Upewnij się, że ustawiony jest odpowiedni okres przechowywania danych oraz poprawnie skonfigurowane opcje dotyczące wyrażania zgody na śledzenie użytkowników.
  • Duplikacja konwersji – upewnij się, że ta sama konwersja nie jest liczona wielokrotnie, np. przy każdym odświeżeniu strony z podziękowaniem.
  • Zbieranie danych w trybie Consent Modedostosuj działanie tagów analitycznych do zgód wybranych przez użytkownika.

6. Regularne testy nowych kampanii/kreacji

Google Ads to nie jest system „ustaw i zapomnij”. Aby zmaksymalizować skuteczność kampanii, regularnie testuj nowe grupy reklam, warianty nagłówków, CTA i formaty graficzne. Możesz wykorzystać testy A/B, aby porównać skuteczność różnych komunikatów i formatów reklamowych. Analizuj dane i reaguj na zmiany – to, co działało kilka miesięcy temu, niekoniecznie będzie skuteczne teraz. Warto także eksperymentować z nowymi funkcjami Google Ads, takimi jak kampanie Performance Max czy dynamiczne reklamy w wyszukiwarce.

Pamiętaj jednak, że oczywiście celem reklamy jest sprowadzenie właściwych użytkowników na stronę, ale nawet najlepsza reklama nie spowoduje że użytkownik ostatecznie dokona zakupu czy wyśle formularz, jeśli strona jest niefunkcjonalna, brakuje na niej informacji lub po prostu sama oferta nie jest konkurencyjna.

Jak już wiesz, Google Ads to narzędzie o ogromnym potencjale, ale aby rzeczywiście przyniosło wymierne efekty, kluczowe jest odpowiednie podejście i systematyczna optymalizacja. Sukces osiąga się poprzez połączenie i regularną weryfikację wszystkich omówionych aspektów, by kampania mogła działać na pełnych obrotach i dostarczać oczekiwane rezultaty.

Potrzebujesz wsparcia? 

W ZnajdźReklamę.pl zajmujemy się kampaniami Google Ads na każdym etapie! Dzięki naszemu doświadczeniu i wiedzy w zakresie reklamy online, pomożemy Ci uzyskać lepsze wyniki i maksymalizować efektywność Twoich działań. Jeśli chcesz, by Twoja marka była bardziej widoczna w internecie, skontaktuj się z nami – pomożemy Ci znaleźć najlepszą drogę do sukcesu!

KONTAKT Z DORADCĄ
Zostaw swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą, by przygotować dla Ciebie ofertę szytą na miarę.