W poprzednim wpisie mieliście okazję poczytać o potencjale jaki drzemie w technice QR kodów. Z teoretycznego punktu widzenia QR kody mają wiele możliwości zastosowania. Jednak jak to wygląda w praktyce?
Poza marketingowcami, którzy mają szerokie pole do popisu, istnieje jeszcze kwestia odbiorców. Odbiorcy reklam – a dokładniej liczba osób wyposażonych w urządzenia mobilne dekodujące technikę quick response.
Technika QR code, która wywodzi się z Japonii, dziś odnotowuje szczyt popularności na zachodzie. Sedno jej stosowania, tak jak przy projektowaniu samych billboardów, opiera się na kreatywności. Najbardziej wykorzysta się jej potencjał, odbiegając od prostych rozwiązan, czyli zamieszczania jedynie odnośnika do strony internetowej, czy danych kontaktowych.
Poniżej zaprezentuję kilka ciekawych kampanii (póki co zagranicznych) z wykorzystaniem QR kodów. Oby służyły za inspirację kreatywnym marketingowcom 🙂
HEINEKEN
Festiwale muzyczne to miejsce, w którym spotykają się najwięksi miłośnicy muzyki. Jednak jak wiadomo, nawet w takich miejscach nawiązanie kontaktów może sprawiać nieco trudności. Naprzeciw temu wyszła marka Heineken. Idea wykorzystania QR kodów polegała na tym, ze każdy uczestnik festiwalu posiadał wydrukowany i przyklejony kod, który po zeskanowaniu udostępniał informacje na temat uczestnika i tego co lubi robić. Zdecydowanie pomagało to w nawiązaniu pierwszego kontaktu między festiwalowiczami.
STARBUCKS
Starbucks, aby zwiększyć świadomość marki umieścił w popularnych i czasopismach QR kody, które po zeskanowaniu przenosiły do filmiku promującego nową aplikację płatności mobilnych, a także wywiady z ekspertami na temat tradycyjnych sposobów przyrządzania kawy.
VICTORIA’S SECRET
Tegoroczna kampania Victoria’s Secret (jednej z najlepszych marek bielizny damskiej) „Sexier than Skin” dosłownie i w przenośni nie była zbyt „odkrywcza”. Jednakże wzbudziła planowane zainteresowanie. Kampania skierowana głównie do kobiet, spotkała się ze sporym uznaniem męskiej części odbiorców. Na billboardach widzimy popularne Aniołki Victoria’s Secret z kodami umieszczonymi w strategicznych kobiecych miejscach. Idea polega na zachęceniu klientów do „odkrycia” sekretu, który zapewne ku rozczarowaniu męskiej populacji okazał się piękną damską bielizna (lub jej częścią).
MASERATI
Włoski producent samochodów, Maserati, zastosował kody QR w reklamie prasowej. Przekierowuje ona użytkowników urządzeń mobilnych do witryny, w której mogą zaprojektować GranTurismo S ich marzeń. Aby stworzyć własną preferowaną wersję samochodu, konsumenci mają możliwość wyboru spośród różnych modeli pojazdów. Dodatkowo udostępniania jest informacja o lokalizacji najbliższego dealera i możliwość zapisu do newslettera.
W niedalekiej przyszłości postaram się opisać polskie, ciekawe kampanie z wykorzystaniem techniki QR kodów. Kto wie, może i w naszym kraju sprawdzi się ona podobnie jak na zachodzie.
Źródła: www.simplyzesty.com; www.qrcodepress.com; www.mobilemarketer.com; www.codezqr.com