Decydując się na billboard jako idealny format w swojej kampanii reklamowej, Klient musi stanąć przed jeszcze jednym wyborem – decyzją czy wykleić plakat czy wydrukować baner. Mimo, że obie opcje mają swoje własne zalety to najpopularniejszy jest wybór właśnie tej pierwszej opcji. Obecnie reklama eksponowana w formie plakatu wyklejonego na billboardzie stanowi jeden z najczęściej spotykanych formatów reklamy outdoorowej w Polsce. Jej popularność nie słabnie, głównie ze względu na znacznie mniejszy koszt produkcji samej reklamy. Plakat wydrukowany na odpowiednim papierze (m.in. papier blue back side) jest zdecydowanie tańszy niż druk baneru. Dlatego w momencie, w którym okres ekspozycji reklamy nie przekracza 2-3 miesięcy najlepszym wyborem będzie plakat. Wynika to z faktu, że po tym czasie naturalne jest blaknięcie plakatu oraz utrata właściwości kleju, który był użyty podczas montażu. Jeśli jednak bierzemy pod uwagę dłuższe emisje – baner może okazać się lepszy ze względu na swoją zwiększoną wytrzymałość.
Decydując się na wyklejenie plakatu, należy jednak zwrócić uwagę na różne czynniki, które mogą wpływać na to, jak plakat będzie wyglądał na danym nośniku. Oprócz odpowiedniego zaprojektowania plakatu (o którym więcej przeczytasz tutaj: Jak przygotować odpowiedni projekt reklamy outdoorowej?) należy także zapoznać się z możliwymi efektami prac montażowych. Zobacz, jak może wyglądać Twoja reklama i dowiedz się, kiedy plakat jest poprawnie wyklejony, a kiedy podlega reklamacji 🙂
Kiedy reklamacja nośnika reklamowego jest w pełni uzasadniona?
Ostatni etap montażu plakatów na nośnikach reklamowych, czyli “sesja” raportowa może stwarzać wiele problemów, gdyż to właśnie wtedy widoczny jest efekt prac montażowych. Zanim przyjrzymy się najczęściej zgłaszanym uwagom chcemy podkreślić, że billboardy to nośniki reklamy wielkoformatowej, których odbiorcy nie oglądają z odległości 2 lub 3 metrów. W momencie, w którym uważają Państwo, że plakat został zainstalowany niepoprawnie lub wygląd samego nośnika w Państwa ocenie odbiega od pewnych standardów, reklamacje rozpatrywane są jedynie w przypadkach, w których “nieestetyczny” wygląd plakatu lub nośnika jest widoczny z odległości ok. 10 metrów. Wynika to z faktu, że to właśnie z takiej odległości odbiorcy najczęściej widzą plakat na nośniku. Zgłaszając reklamację prosimy więc o obranie punktu widzenia odbiorców plakatu, gdyż celem każdej kampanii jest dotarcie do jak największej ich ilości.
Jakie uwagi są najczęściej zgłaszane przez Klientów?
Zaraz po wyklejeniu billboardu plakat jest odpowiednio wygładzany, aby pozbyć się powietrza. Jeżeli na zdjęciu raportowym, wykonanym od razu po klejeniu widoczne są niewielkie pęcherzyki powietrza, należy zwrócić uwagę na wygląd plakatu za ok. 2-3 dni. Nawet po wygładzeniu powierzchni na billboardzie mogą być widoczne miejscowe, niewielkie pęcherzyki, które są zjawiskiem normalnym. Jeżeli pęcherzyki powietrza po kilku dniach są stosunkowo duże, to należy się z nami skontaktować, gdyż konieczna może okazać się zmiana plakatu, za którą w przypadku, gdy wygląd plakatu odbiega od standardów, Klient nie ponosi żadnych kosztów.
Na poniższym zdjęciu widoczny jest przykład plakatu, który posiada zmarszczenia oraz niewielkie pęcherzyki powietrza. Oba z tych niewielkich zniekształceń mieszczą się jednak w branżowych standardach i nie wpływają na odbiór plakatu przez przechodniów i kierowców. Dodatkowo, kilka dni po montażu zleciliśmy przeprowadzenie wizji w terenie, podczas której nie stwierdzono, aby plakat uległ uszkodzeniu. W związku z tym w takiej sytuacji zgłoszenie reklamacji nie jest możliwe.
Plakat przed samym klejeniem jest namaczany w wodzie, a następnie klejony za pomocą kleju, którego konsystencja jest zbliżona do wody. W takiej sytuacji niemożliwe jest, aby zaraz po wyklejeniu nośnika plakat nie sprawiał wrażenia “mokrego”. Plakat oraz klej po wyschnięciu (ok. 2h po klejeniu) tworzą jednolitą powierzchnię bez większych przebarwień, więc jeżeli na zdjęciu raportowym widoczne są mokre plamy i przebarwienia, to oznacza, że najprawdopodobniej zdjęcie zostało wykonane zaraz po montażu billboardu. Klej jest nanoszony na powierzchnię billboardu ręcznie, przez co naturalnym jest fakt, że miejscami ilość kleju jest różna. Jeśli w którymś miejscu tego kleju jest nieco więcej, to na plakacie pojawić może się niewielkie przebarwienie, które jest widoczne z bliskiej odległości. Tak niewielkie przebarwienia od kleju nie stanowią podstawy do reklamacji, gdyż są zjawiskiem normalnym, które oczywiście staramy się w pełni minimalizować.
Na poniższych zdjęciach widoczne są przebarwienia plakatów wynikające ze specyfiki kleju, który jest używany podczas montażu. Zdjęcia zostały wykonane chwilę po montażu, więc przebarwienia to zjawisko w pełni normalne. Po kilku godzinach przebarwienia nie były już widoczne, więc reklamacja plakatów jest w takim przypadku niemożliwa.
Z racji tego, że plakat przed wyklejeniem jest namaczany w wodzie, a dopiero potem klejony za pomocą kleju na bazie wody jego rozmiar ulega nieznacznemu zmniejszeniu. Wynika to z faktu, że papier jest materiałem higroskopijnym, czyli wchłania wodę, co z kolei sprawia, że papier pod jej wpływem się delikatnie marszczy i kurczy. Jeżeli powierzchnia plakatu po wyklejeniu jest mniejsza od powierzchni billboardu o kilka centymetrów, to jest to zjawisko w pełni normalne. Większe różnice mogą wynikać z błędnego przycięcia plakatu po montażu, co może już stanowić podstawę do reklamacji. Należy mieć jednak na uwadze wzgląd, że nieznaczne różnice w rozmiarach plakatu i powierzchni ekspozycyjnej nośnika są charakterystyczne dla billboardów, które wykleja się papierem, a co za tym idzie – nie stanowi to podstawy do reklamacji.
Na poniższych zdjęciach widoczne są przykłady plakatów, które są nieznacznie mniejsze od powierzchni ekspozycyjnej nośnika. Z racji tego, że tak nieznaczna różnica nie wpływa na finalny odbiór plakatu przez odbiorcę wyklejenie nośnika w taki sposób nie stanowi podstawy do reklamacji.
Jak już wspomnieliśmy, plakaty przed wyklejeniem ich na billboardach są namaczane, a sam klej, który jest wykorzystywany do wyklejania, ma konsystencję zbliżoną do wody. Oznacza to, że nieznaczne pomarszczenia plakatów, które są widoczne na zdjęciach raportowych z Państwa kampanii są zjawiskiem normalnym. Należy mieć na uwadze, że billboardy to nośniki reklamy wielkoformatowej, których odbiorcy nie oglądają z odległości 2 lub 3 metrów. Dlatego podobnie jak w przypadku pomarszczenia, lekko uniesione rogi plakatu są zjawiskiem normalnym, które staramy się minimalizować. W momencie, w którym uważają Państwo, że plakat został zainstalowany niepoprawnie, gdyż jego rogi są znacznie uniesione lub pomarszczenie plakatu w Państwa ocenie odbiega od pewnych standardów, reklamacje rozpatrywane są jedynie w przypadkach, w których “nieestetyczny” wygląd nośnika jest widoczny z odległości ok. 10 metrów. Wynika to z faktu, że to właśnie z takiej odległości odbiorcy najczęściej widzą plakat na nośniku.
Na poniższych zdjęciach można zobaczyć w pełni normalne, delikatne pomarszczenie plakatów. Ich odbiór z odległości ok. 10 metrów pozostaje jednak niezakłócony, przez co reklamacja tak wyklejonych plakatów jest niemożliwa.
Z racji tego, że klej jest nanoszony na nośnik ręcznie, może zdarzyć się sytuacja, w której miejscami warstwa kleju może być niewystarczająco gruba. W takiej sytuacji grozi to całkowitemu odklejeniu plakatu. Jeżeli zauważymy odklejenie się plakatu to należy jak najszybciej zgłosić nam ten fakt, żebyśmy mogli jak najszybciej przekazać zlecenie do ekipy montażowej. Jeżeli część plakatu jest odklejona od nośnika, to konieczne jest podklejenie plakatu. Jeśli podklejenie nie zostanie wykonane na czas i część plakatu się oderwała to konieczna jest jego wymiana, której kosztem nie obciążamy naszych Klientów. Należy także zwrócić uwagę na warunki pogodowe, na które plakat wyklejony na billboardzie jest w pełni podatny. W przypadku intensywnych opadów deszczu lub silnego wiatru plakat może ulec uszkodzeniu. W takim przypadku koszt naprawy plakatu lub jego wymiany również ponosi nasza agencja. Co ważne, podklejanie lub wymiana plakatu w ramach reklamacji są jednak możliwe tylko wtedy, kiedy okres ekspozycji plakatu nie przekroczył 3 miesięcy – po tym czasie zupełnie naturalne jest, że plakat ulega przebarwieniom, zabrudzeniom lub klej traci swoje właściwości, a co za tym idzie plakat zaczyna się odklejać, co po czasie może przyczynić się nawet do całkowitego odpadnięcia plakatu.
Poniżej widoczne są przykłady plakatów, które ze względu na brak dostosowania kleju podczas montażu, a także warunki atmosferyczne, zaczęły się odklejać. W tym przypadku niezwłocznie po zgłoszeniu nam zaistniałej sytuacji zlecamy podklejenie plakatu, lub w skrajnej sytuacji jego wymianę, za co kosztem nie obciążamy naszych klientów.
Część nośników, które wynajmujemy na potrzeby kampanii naszych Klientów to billboardy lub citylighty, które znajdują się na wysokości wzroku. Z racji tego, że nośniki te są łatwo dostępne sporadycznie zdarza się, że plakat lub obudowa nośnika (w przypadku citylightów) zostanie zniszczona przez osoby trzecie. Jeżeli w trakcie trwania Państwa kampanii obudowa nośnika (w przypadku citylightów) lub sam nośnik zostanie uszkodzony, prosimy o zgłoszenie nam tego faktu. W takiej sytuacji zlecamy naprawę, której kosztem nie obciążamy naszych Klientów. Naprawa ta nie dotyczy jednak plakatu, którego koszt wymiany po uszkodzeniu przez osoby trzecie ponosi Klient.
Klient ponosi koszt wymiany zniszczonego plakatu ze względu na to, że zniszczenia plakatów to najczęściej działania konkurencji oraz przypadki, w których kampania ma status podwyższonego ryzyka – dotyczy to niektórych kampanii społecznych oraz większość kampanii politycznych. W takim przypadku klient powinien być świadomy, że ze względu na treść plakatu jego zniszczenie na jednym lub kilku nośnikach jest jak najbardziej prawdopodobne.
Poniżej widoczne są przykłady plakatów, które zostały uszkodzone przez osoby trzecie. Dodatkowo, w przypadku pierwszego zdjęcia mamy do czynienia z kampanią polityczną, która automatycznie jest kampanią podwyższonego ryzyka. Niestety, zniszczenia plakatów są wtedy częstsze niż podczas innych kampanii. W takim przypadku to klient ponosi całkowity koszt wydruku i montażu nowego plakatu.
Regularnie weryfikujemy stan tablic i innych nośników, które oferujemy naszym Klientom. Zdarzają się jednak sytuacje, w których posiadane przez nas zdjęcia nie są na tyle aktualne, żeby zobaczyć, że stan nośnika reklamowego ulega pogorszeniu. Dlatego zawsze zachęcamy naszych Klientów do tego, żeby na własne oczy przekonali się o stanie nośnika, którego dokładne położenie na mapie i zdjęcie zawsze przedstawiamy w ofercie. Należy mieć na uwadze fakt, że nośniki reklamy outdoorowej są w pełni podatne na warunki pogodowe, więc z czasem ich stan ulega pogorszeniu. Ich wymiana nie następuje z roku na rok, dlatego należy zawsze upewnić się co do faktycznego stanu technicznego nośnika. Jeżeli stan któregoś z nich w Państwa ocenie jest niezadowalający, to bardzo prosimy o taką informację, żebyśmy mogli zaproponować Państwu w pełni satysfakcjonujące rozwiązanie. Jeżeli stan ramki lub samego nośnika w trakcie trwania Państwa kampanii uległ pogorszeniu, to bardzo prosimy o zgłaszanie tego faktu jak najszybciej. Po zgłoszeniu nam uszkodzenia zlecamy naprawę nośnika, której czas trwania zależy od stopnia uszkodzenia, a której kosztem nie obciążamy Klienta. Co ważne, reklamacja samego plakatu jest jednak możliwa wyłącznie wtedy, jeżeli plakat jest uszkodzony (nie dotyczy to zniszczeń mechanicznych, czyli działań osób trzecich) lub jego widoczność uległa pogorszeniu.
Na poniższym zdjęciu (środkowa tablica) widoczny jest nośnik, którego ramka nie prezentuje się tak dobrze, jak w przypadku zupełnie nowej tablicy. Co jednak ważne, odbiór plakatu przez odbiorcę pozostał w tym przypadku niezakłócony, więc nie stanowiło to podstawy do reklamacji.
Drugi z przykładów to nośnik, którego górna ramka jest przekrzywiona. Z racji tego, że odbiór plakatu przez przechodniów i kierowców pozostaje niezakłócony, sytuacja ta nie stanowi podstawy do reklamacji. Podobnie jak w przypadku brakujących elementów nośnika oraz wysoce nieestetycznego wyglądu nośnika w momencie zaistnienia takiej sytuacji niezwłocznie zgłaszamy taki fakt do dostawcy, któremu rekomendujemy naprawę nośnika, aby w przyszłości podobne sytuacje nie miały miejsca.
W momencie, w którym stan nośnika ulegał regularnemu pogarszaniu, a prace konserwatorskie nie były wykonywane w pełni kompleksowo, możliwe jest nawet odpadnięcie któregoś z elementów nośnika. Staramy się oferować nośniki, które spełniają nasze standardy, jednakże zdarzają się sytuacje, w których nie dotrzemy do informacji o uszkodzeniu nośnika. Jeżeli nośnik jest uszkodzony, a jeszcze nie został wynajęty, to prosimy o kontakt w celu zapewnienia Państwu innych, równie skutecznych nośników reklamowych. Jeżeli nośnik straci któryś ze swoich elementów w trakcie trwania kampanii, to bardzo prosimy o taką informację, gdyż konieczne jest wtedy szybkie zlecenie naprawy, której kosztami nie obarczamy naszych Klientów. W przypadku, w którym naprawa nośnika nie jest możliwa w szybkim czasie zawsze proponujemy naszym Klientom satysfakcjonujące rozwiązania. Należy jednak mieć na uwadze, że dotyczy to jedynie sytuacji, w której widoczność plakatu nie została ograniczona, a plakat nie jest uszkodzony.
Na poniższych zdjęciach widoczne są przykłady nośników, które nie posiadają odpowiednio dolnej oraz prawej części ramki. Z racji tego, że nie wpływa to na odbiór plakatu, reklamacja w takim przypadku jest nieuzasadniona. Chcąc jednak unikać takich sytuacji w przyszłości, każdorazowo informujemy o tym fakcie dostawcę, do którego należy nośnik, jednocześnie polecając i rekomendując naprawę nośnika.
Jak zostało już wspomniane, nośniki reklamy outdoorowej są w pełni podatne na warunki pogodowe, więc z czasem ich stan ulega pogorszeniu. Dbamy o to, żeby nośniki które oferujemy miały zapewniony regularny serwis oraz w skrajnych przypadkach wymianę, żeby w pełni zminimalizować ryzyko dalszych uszkodzeń. Czasami zdarza się, że nośnik który jest przez nas oferowany nie jest wyśrodkowany względem pionu. Jeżeli któryś z nośników, który znajduje się w naszej ofercie jest przekrzywiony, to bardzo prosimy o szybką informację, żebyśmy mogli zaproponować Państwu satysfakcjonujące rozwiązanie.
W momencie, w którym po wynajęciu przez Państwa nośnika okaże się on nieznacznie przechylony, a odbiór plakatu nie jest zakłócony, nie stanowi to podstawy do reklamacji. Pamiętajmy, że tablice są podatne na skrajne warunki pogodowe oraz drgania i ruchy gleby, które mogą zmieniać położenie nośnika względem pionu. Nieznaczne odchylenia od normy pozostają więc w marginesie błędu, zaś te znaczne należy już rozpatrywać w kategorii uszkodzeń nośnika. Zachęcamy naszych klientów do tego, żeby na własne oczy przekonali się o stanie nośnika, którego dokładne położenie na mapie i zdjęcie zawsze przedstawiamy w ofercie – nie mamy nic do ukrycia 🙂
Na poniższych zdjęciach widoczne są nośniki, które są nieznacznie przekrzywione względem pionu. Jednocześnie można zauważyć, że odbiór plakatu pozostaje w pełni niezakłócony, więc nie stanowi to podstawy do reklamacji. Z racji tego, że wymiana nośnika na nowy wiąże się ze sporymi nakładami finansowymi i czasowymi, nośniki nie są wymieniane bardzo często. Staramy się jednak, żeby w naszej bazie znajdowały się jedynie powierzchnie reklamowe, które zachowują pewne standardy, a kampanie, które realizujemy dla naszych klientów za pomocą tych nośników spełniały pokładane w nich nadzieje.
Robimy wszystko co w naszej mocy, aby na bieżąco weryfikować zmiany w otoczeniu nośników, które znajdują się w naszej ofercie. Mogą zdarzyć się sytuacje, w których rzeczywiste otoczenie nośnika może znacznie odbiegać od otoczenia ze zdjęcia nośnika, które prezentujemy. Zmiany w postaci nowych tablic lub budynków w okolicy, o ile te nie zasłaniają powierzchni ekspozycyjnej nośnika, nie stanowią podstaw do reklamacji, gdyż nie są zależne od nas i naszych dostawców. W momencie, w którym okaże się, że nośnik jest zasłonięty – czy to przez drzewo, żywopłot, inny nośnik lub budynek, bardzo prosimy o zgłaszanie tego faktu jak najszybciej, żebyśmy mogli zlecić ekipie montażowej weryfikację informacji. Drobna roślinność, która może przesłaniać nośnik jest z zasady usuwana. Nie możemy jednak zrobić tego z drzewami, innymi nośnikami lub budynkami. Zawsze zachęcamy naszych Klientów do weryfikacji nośników na żywo – gdy nie jest to jednak możliwe, a po montażu reklamy okaże się, że jest ona niewidoczna, prosimy o zgłoszenie tego faktu do doradcy odpowiedzialnego za kampanię. Niezwłocznie weryfikujemy wtedy stan rzeczywisty. Jeżeli sytuacja tego wymaga, to proponujemy zastępczy nośnik, o co najmniej takich samych lub lepszych parametrach, aby założenia kampanii mogły w dalszym ciągu być realizowane.
ZnajdźReklamę.pl – Twoja kampania w dobrych rękach!
Decydując się na kampanię ze ZnajdźReklamę.pl masz po prostu święty spokój! W różnych przypadkach m.in. w sytuacji zniszczenia/odklejenia się plakatu zmienimy ekspozycję bez żadnych dodatkowych kosztów! To nie tylko puste słowa, w naszym regulaminie umieściliśmy zapis, który oficjalnie gwarantuje naszym Klientom poczucie spokoju o swoją kampanię reklamową!
Jeśli chcesz przekonać się o naszym profesjonalnym działaniu, nic nie stoi na przeszkodzie! Jesteśmy tu dla Ciebie i Twoich wyników! Skontaktuj się z nami, a pomożemy Ci stworzyć kampanię idealną, o którą nie musisz się martwić 🙂