Jeśli wciąż myślisz, że planowanie kampanii outdoorowej to tylko wydrukowanie reklamy i umieszczenie jej na billboardzie, to… dobrze trafiłeś! Dziś postaram się wyprowadzić Cię z tego błędu. Profesjonalna kampania OOH (Out Of Home) to znacznie więcej niż może się wydawać. Nawet specjaliści z branży marketingowej, którzy na co dzień nie zajmują się reklamą zewnętrzną, często nie dostrzegają wszystkich jej aspektów. Nic w tym dziwnego, ponieważ zaplanowanie skutecznej kampanii wymaga specyficznej wiedzy i doświadczenia.
Dlatego, nawet jeśli planujesz działania we współpracy z agencją, warto znać podstawy. Dzięki temu, nie tylko lepiej zrozumiesz procesy zachodzące podczas kampanii, ale także będziesz w stanie trafnie interpretować jej wyniki.
Reklama outdoor – na co zwrócić uwagę?
Planowanie kampanii outdoorowej wymaga dokładnej analizy i strategicznego podejścia, aby osiągnąć zamierzone cele marketingowe. Oto najważniejsze wskaźniki, na które warto zwrócić uwagę, aby kampania przyniosła oczekiwane rezultaty.
1. Zasięg i częstotliwość
Sa to fundamenty każdej kampanii zewnętrznej. Zasięg odnosi się do liczby osób, które zobaczą Twoją reklamę. Im będzie ich więcej, tym większa szansa na skuteczne dotarcie do potencjalnych klientów. W ZnajdźReklamę.pl prowadzimy badania widowni, która każdorazowo jest pokazywana w ofertach, co ułatwia selekcję i dobór odpowiednich nośników. Częstotliwość z kolei to ilość razy, kiedy te same osoby będą miały kontakt z Twoim przekazem. Regularne eksponowanie reklamy w tej samej lokalizacji może zwiększyć jej zapamiętywalność. Dąż do tego, aby odbiorcy widzieli Twoją reklamę przynajmniej kilka razy.
2. Lokalizacja
Jest to niezwykle istotny element każdej kampanii outdoorowej. Wybór odpowiednich miejsc do umieszczenia reklam ma bezpośredni wpływ na skuteczność kampanii i jej zasięg. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na takie aspekty jak:
- Ruchliwe miejsca – umieszczanie reklam w miejscach o dużym ruchu, takich jak centra handlowe, stacje benzynowe, przystanki autobusowe i główne arterie miejskie, zwiększa szansę na zauważenie reklamy.
- Targetowanie demograficzne – zastanów się, gdzie spędzają czas Twoi docelowi odbiorcy. Jeśli celujesz w młodzież, rozważ umieszczenie reklam w pobliżu szkół, uniwersytetów lub klubów.
3. Czas trwania kampanii
Czas trwania kampanii ma kluczowe znaczenie dla jej skuteczności. Zbyt krótka kampania może nie dać oczekiwanych rezultatów, podczas gdy zbyt długa może okazać się kosztowna. Nie ma tutaj złotego środka i jednego rozwiązania. Tak naprawdę każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie i brać pod uwagę nasze cele i charakter kampanii. Kampanie krótkoterminowe idealnie sprawdzą się dla promocji, wydarzeń specjalnych lub wprowadzenia nowego produktu na rynek, z kolei kampanie długoterminowe to doskonały wybór, gdy zależy Ci na budowaniu świadomości marki i utrwalanie przekazu reklamowego w umysłach konsumentów.
4. Projekt reklamy
To, jak wygląda Twoja reklama ma naprawdę kluczowe znaczenie w tym, jakie będą efekty kampanii. Tutaj oczywiście bardzo ważne jest kreatywne podejście do tematu. Unikalny, przyciągający uwagę projekt może zwiększyć skuteczność reklamy. Kluczem do udanej realizacji jest przede wszystkim prostota i czytelność. Co to właściwie oznacza? Fakt, że Twoja reklama powinna być łatwa do zrozumienia w krótkim czasie. By osiągnąć taki efekt możesz zastosować się do prostych rad, dzięki którym Twoja kreacja zapisze się w pamięci odbiorców.
- Użyj dużych, czytelnych czcionek i kontrastowych kolorów
- Nie przesadzaj z ilością treści. Odbiorca powinien być w stanie w ciągu 3 sekund zapoznać się z Twoim przekazem.
- Opanuj chaos. Umieszczanie dodatkowych i często niepotrzebnych elementów na billboardzie tworzy bałagan, który rozprasza i zakłóca odbiór przekazu. Na layoucie powinno znajdować się nie więcej niż 5 elementów.
- Użyj atrakcyjnych obrazów i grafik, które przyciągną wzrok.
5. Koszt i budżet kampanii
Mierz siły na zamiary. Często spotykamy się z chęcią działań ogólnopolskich przy budżecie na jedno miasto. Przed rozpoczęciem działań warto jest zrobić rozeznanie w kosztach poszczególnych form reklamy, jeżeli nie możemy pozwolić sobie na działania w całym kraju, skupmy się na kluczowej dla nas lokalizacji, aby zachować gęstość rozmieszczenia nośników i częstotliwość spotykania się odbiorcy z naszym przekazem. Mniejszy budżet wcale nie oznacza, że nasza kampania będzie nieskuteczna, jednak kluczowe jest aby dobrze zaplanować powyższe elementy, które zapewnią nam efektywność działań nawet przy mniejszych środkach finansowych. Jeżeli jednak zależy Ci na zasięgu ogólnopolskim pamiętaj, aby zaplanować to z wyprzedzeniem, tak aby zapewnić sobie wymagane środki.
Jeżeli nie czujesz się pewnie, w którymś z tych elementów zawsze możesz skorzystać z pomocy specjalisty w tym zakresie, co w wielu przypadkach jest dużo lepszą decyzją. Agencje wyspecjalizowane w tym obszarze nie tylko będą w stanie zrobić to efektywnie, ale niejednokrotnie w lepszej cenie, dzięki stawkom wynegocjowanym z dostawcami.
Zaplanuj razem z nami kampanię w outdoorze
Chcesz zaplanować kreatywną kampanię w outdoorze? Napisz do nas! W naszej ofercie znajdziesz różnorodne formy reklamy, dzięki czemu możemy zaproponować Ci rozwiązania, które nie tylko efektywnie trafią do Twojej grupy odbiorców, ale również będą zgodne z aktualnymi trendami. Nasi specjaliści są dla Ciebie dostępni przez cały czas – od procesu planowania kampanii aż po raportowanie efektów.