Psychologia kolorów w reklamie

Kolory w reklamie, odgrywają ogromną rolę. Przyciągają wzrok, komunikują wartości, mogą wywoływać różne skojarzenia, a także tworzyć tożsamość marki. Ponadto dodają energii lub studzą emocje, mogą uspokajać i wprowadzać w refleksyjny nastrój. Fakty mówią same za siebie:

  • 65% klientów uważa, że kolor jest najważniejszym czynnikiem, podczas wyboru produktu codziennego użytku,
  • Przy czerwonym oświetleniu reakcje człowieka są o 12% szybsze niż normalnie.

Sama psychologia koloru to badanie zależności pomiędzy barwami a zachowaniem człowieka. Barwy mocno przyczyniają się do wywoływanych emocji u odbiorców. Mogą zachęcać do zakupu produktu lub też całkowicie go zniechęcić. Dlatego, aby reklama była skuteczna, muszą być zachowane pewne zasady, które popchną klientów do interakcji z marką.

Prawdziwe postrzeganie kolorów odbywa się w mózgu

Kolory to coś więcej niż marketing. Niewątpliwie wpływają na ludzki umysł.  Wiele barw jest zakorzenionych w naszych osobistych, życiowych doświadczeniach, w dzieciństwie oraz w symbolice. 

Odpowiednio dobrana kolorystyka może nie tylko korzystnie wpływać na nasz nastrój, ale również zwiększyć siłę przyciągania coraz to nowych klientów. Przeprowadzono ogrom badań, które wyjaśniają reakcje ludzi na poszczególne kolory. 

Poza wpływami emocjonalnymi kolory wywołują także reakcje fizyczne. Udowodniono, że intensywna czerwień zwiększa ciśnienie krwi, podczas gdy barwa niebieska działa uspokajająco. Oprócz tego kolory cieplejszą są lepsze do pozyskiwaniu uwagi niż kolory zimne.

 

Podstawy psychologii koloru w reklamie

Kolory mają swoje indywidualne cechy, które pozwalają zrozumieć funkcje, jakie mają pełnić w reklamie:

  • Odcień (jakość) – stopień, w którym bodziec może być opisany jako podobny bądź też różny od tych opisanych jako czerwony, zielony, niebieski i żółty,
  • Nasycenie – subiektywna intensywność barw,
  • Jasność – relacja ze światłem.

Barwy opisuje się za pomocą dwóch modeli przestrzeni barw: RGB i CMYK. Ten pierwszy, czyli akronim ”Red Green Blue” używany jest do wyświetlania kolorów na monitorach komputerów i smartfonów. 

Zaś CMYK (”Cyan, Magenta, Yellow, Keycolour-black”) używany jest do druku wielobarwnego w poligrafii, czyli głównie w reklamie outdoorowej.

Jak dobierać kolory w reklamie?

Samo projektowanie reklam uznawane jest za sztukę. Istnieją natomiast narzędzia, które ułatwiają ten proces. Najpopularniejszym narzędziem jest koło kolorów, widoczne poniżej. Służy ono do zobrazowania jak powstają i mieszają się barwy. Najpopularniejsze metody to:

  • Dobór komplementarny – oparty o barwy, które leżą po przeciwnych stronach koła kolorów,
  • Dobór analogiczny – łączenie barw sąsiadujących ze sobą na kole kolorów,
  • Dobór w oparciu o trójkąt równoboczny – wybór kolorów, które leżą w kątach trójkąta równoramiennego nałożonego na koło.

W marketingu każdy kolor ma znaczenie

Każdy kolor ma wyjątkową zdolność do wpływania na klientów. Przykładowo, kolory jaskrawe, jakie jak czerwony, są wykorzystywane na opakowaniach materiałów promocyjnych. A co, jeśli chodzi o resztę palety barw? 

  • Czerwony jest kolorem intensywnym emocjonalnie. Jest idealną barwą dla nagłówków typu: “okazja”, “tylko teraz”, “sale”. Równie dobrze podkreśla też zagrożenie, czy też zachęca do kupowania impulsywnego. Czerwony również jest jednym z najczęściej używanych kolorów w marketingu.
    Jakie marki wybrały ten kolor:
    Cocal-cola, H&M, KFC, YouTube 
  • Pomarańczowy jest barwnym określeniem nie tylko radości, ale i fascynacji oraz determinacji. Łagodny odcień zachęca do zakupów, a jako odcień cytrusowy, doskonale stymuluje apetyt. Dlatego używany jest głównie w reklamach promujących jedzenie.
    Jakie marki wybrały ten kolor:
    Orange, Allegro, Pyszne.pl 
  • Żółty jest połączony z radością, szczęściem, intelektem oraz energią. Wywołuje ciepłe odczucia, dlatego nadaje się do promocji produktów dziecięcych. Nie powinien być używany w reklamie produktów prestiżowych.
    Jakie marki wybrały ten kolor:
    McDonalds, Snapchat, InPost 
  • Zielony symbolizuje wzrost, harmonię, świeżość oraz płodność. Powinno się go używać w celu podkreślenia naturalności i nieszkodliwości.
    Jakie marki wybrały ten kolor:
    BP, Green Peace, Żabka, 
  • Niebieski jest barwnym synonimem stabilizacji. Symbolizuje prawdę, lojalność, mądrość, wiarę oraz prawdę. Powinno stosować się go w promocji wody i czystości, nieba czy powietrza. Natomiast nie warto stosować do reklamy jedzenia, ponieważ tłumi apetyt.
    Jakie marki wybrały ten kolor:
    Facebook, Nivea, Visa, Twitter 
  • Czarny kojarzony jest z mocą, elegancją, tajemniczością, ale także ze złem i śmiercią. Reprezentuje luksus i klasę.
    Jakie marki wybrały ten kolor:
    Nike, MTV, Adidas, WWF

Kupujemy oczami. Odpowiedni dobór barw ma duży wpływ na sprzedaż

Prócz wywoływania różnych emocji, kolory mają także zdolność wpływania na decyzje zakupowe wśród klientów. Są one zależne od grupy docelowej odbiorców. Preferencje wyboru są w znacznej mierze uwarunkowane przez płeć. Przykładowo mężczyźni bardziej preferują kolor pomarańczowy niż żółty, a kolory takie jak brzoskwiniowy, lazurowy czy wrzosowy są dla nich jedynie wyobrażeniem. Wynika to z tego, iż kobiety mają o wiele szerszą gamę kolorów niż płeć męska.

Tym samym ludzie w różnym wieku inaczej postrzegają barwy. Dla osób starszych bardziej atrakcyjne będą spokojne i powściągliwe kolory, natomiast młodzież postawi na barwy jasne i żywe.

Dlatego podczas projektowania reklamy ważny jest dobór kolorystyki, który będzie uwzględniał cechy największej grupy docelowej.

Dobieranie kolorów w reklamie OOH rządzi się kilkoma własnymi prawami

Podczas projektowania i tworzenia reklamy, która z założenia ma być reklamą zewnętrzną, warto wziąć pod uwagę pewne fakty. 

Reklamy OOH powinny zawierać, jasne, żywe i przyciągające wzrok barwy. Warto również wziąć pod uwagę panującą porę roku. Przykładowo zimą, banery zawierające białe tło mogą nie być do końca widoczne. Ponadto zaleca się unikanie pastelowych i mało wyrazistych kolorów, ponieważ może to zmniejszać skuteczność reklamy. Dobrze sprawdzają się kolory kontrastujące ze sobą np.: czarny z białym czy żółty na zielonym.

Co więcej, opisane wyżej metody doboru barwy w reklamie, nie zawsze sprawdzają się w przypadku reklamy outdoorowej. Dobór analogiczny może sprawić, że plakat będzie nieczytelny dla odbiorcy. Istnieje natomiast przydatne zestawienie, które obrazuje, jak połączyć barwy w projektowaniu reklam zewnętrznych, tak aby były widoczne i przejrzyste.

Psychologia kolorów ma ogromne znaczenie w efektywnej promocji Twojej firmy. Odpowiednio dobrana kolorystyka, do produktu, bądź też do samej reklamy, zarówno tej zewnętrznej, jak i internetowej ma ogromny wpływ na skutki przekazu i osiągane efekty sprzedażowe.