Marketing internetowy to przede wszystkim możliwość docierania do spersonalizowanych grup odbiorców. Możliwości te nieustannie się rozwijają, a efektem tego rozwoju jest system programmatic, który od kilku lat konsekwentnie zdobywa coraz wyższe pozycje wśród marketerów i reklamodawców. Czym właściwie jest programmatic i dlaczego warto na niego postawić?
- Jak działa programmatic?
- Skąd system wie, komu i gdzie wyemitować reklamę?
- Zalety kampanii programmatic
Jak działa programmatic?
Programmatic to nowoczesny, w pełni zautomatyzowany system zakupu oraz sprzedaży powierzchni reklamowych w Internecie. Z roku na rok popularność tego systemu rośnie, głównie za sprawą wysokiej skuteczności w kwestii docierania do mocno spersonalizowanych grup odbiorców. Reklamy mogą zostać zakupione tak naprawdę na każdej stronie, która takie powierzchni oferuje – od dużych serwisów, po małe witryny lokalne. Zakupu reklam można dokonać na kilka sposobów, przede wszystkim przez:
- Giełdę reklam (RTB) – tworzona jest standardowa wycena i analiza otrzymanych ofert, a powierzchnia reklamowa udostępniania jest wybranemu klientowi.
- Programmatic direct – ten system zakłada zakup powierzchni bezpośrednio od wydawcy, co wiąże się z negocjacjami i licytacjami.
- Private Marketplace – ten model jest podobny do aukcji przeprowadzanej w czasie rzeczywistym, z tą jednak różnicą, że w aukcji wziąć mogą jedynie wybrani reklamodawcy.
Najważniejszy jest fakt, że to klient decyduje, gdzie i komu emitowana będzie jego reklama. Biorąc pod uwagę grupę docelową, specjaliści rekomendują konkretne witryny, ale ostateczna akceptacja algorytmu zawsze leży po stronie zamawiającego kampanię. W dalszej kolejności algorytm podpowiada, gdzie reklama przyniesie najlepsze efekty.
Skąd system wie, komu i gdzie wyemitować reklamę?
Do tworzenia algorytmów i ustalania danych na temat użytkowników, system wykorzystuje popularne pliki cookie, które mają za zadanie zbierać informacje przydatne dla reklamodawców, np. co interesuje danego odbiorcę i co zawiera jego historia przeglądania. Jeśli np. odbiorca w ostatnim czasie szukał części do swojego auta, to zostaną mu wyemitowane reklamy firm, które takie części sprzedają + np. oferty mechaników samochodowych z okolicy. Dodatkowo pliki cookie pozwalają na określenie najlepszego czasu do emitowania reklam (np. wieczór, popołudnie) oraz rodzaju sprzętu, z którego korzysta potencjalny klient (telefon, laptop, tablet itp).
Zalety kampanii programmatic
Bezsprzecznie największym plusem realizowania kampanii w modelu programmatic jest możliwość dotarcia do precyzyjnie określonej grupy odbiorców. Jakie jeszcze zalety możemy wyróżnić?
- Możliwość skutecznego dotarcia do klientów lokalnych – programmatic umożliwia emitowanie komunikatów reklamowych na lokalnych stronach, np. należących do Urzędów Miast czy mediów. Kampanię można zrealizować nawet w najmniejszej miejscowości, wystarczy tylko odpowiednio dopasować serwisy internetowe.
- Reklama w pełni dostosowana do urządzeń mobilnych – z roku na rok coraz więcej reklam odbierana jest za pomocą smartfonów. Kreacje programmatic są tworzona na bazie HTML5, dzięki czemu zawsze są kompatybilne z urządzeniem mobilnym, niezależnie od tego, jak „stara” jest dana witryna internetowa.
- Większe prawdopodobieństwo konwersji – kampania w modelu programmatic zakłada dotarcie tylko do osób potencjalnie zainteresowanych daną usługą lub produktem. W tym celu wykorzystuje bardzo zaawansowane algorytmy, a grupa docelowa może być określona niezwykle szczegółowo.
- Dobrze wykorzystany budżet – kampania programmatic pobiera opłaty tylko za te reklamy, które zostały wyświetlone przez odbiorcę z grupy docelowej. Jeśli budżet nie został w pełni wykorzystany, kampanię można przedłużyć lub po prostu zafakturować pozostałą kwotę. Każda wydana złotówka w tym modelu zakłada generowanie najwyższej jakości ruchu na firmowej stronie internetowej, co w efekcie umożliwia zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa i przekłada się na wzrost sprzedaży.
- Pełna mierzalność prowadzonych działań – kampanie realizowane w modelu programmatic są w pełni transparentne, a zatem w każdej chwili można zweryfikować dane dotyczące efektów: konwersji, wskaźnika ROI czy ilości wyświetleń.
- Różne formaty reklamowe – aby reklamy mogły być emitowane w wielu miejscach (np. na forach internetowych, w mediach społecznościowych i na różnego rodzaju serwisach), komunikaty reklamowe muszą być wyświetlane w wielu formatach, m.in. rectangle 300 × 250, billboard 750 × 100, double billboard 750 × 200, baner 400 × 60 czy scyscraper 120/160 × 600.
Nie sposób wymienić wszystkich zalet kampanii programmatic. Są one zmienne w zależności od potrzeb danego klienta, dlatego w celu poznania konkretnych korzyści z punktu widzenia prowadzonej działalności, najlepiej jest skontaktować się z wyspecjalizowaną agencją marketingową.
Jeśli chcesz zgłębić temat systemu programmatic, możesz zamówić w naszej firmie darmową konsultację marketingową, podczas której nasz specjalista rozwieje wszystkie twoje wątpliwości.