Ile kosztuje reklama w internecie: Reklama Google Koszt

Ile kosztuje reklama w internecie: Reklama Google Koszt

Próbowaliście kiedyś wpisać w wyszukiwarkę niewinne słowa: “what is the cost of google ads”? Zdradzimy Wam małą tajemnicę – jeśli to zrobicie, ujrzycie – w ciągu niespełna pół sekundy – 5,690,000,000 wyników! Jedno proste pytanie, pół sekundy i ponad 5 miliardów odpowiedzi. Można zwariować, prawda? A wiecie co w tym wszystkim jest najbardziej niesamowite? Nie ma jednej słusznej odpowiedzi na to pytanie! Przyjrzyjmy się, o co w tym wszystkim chodzi i od czego zależne jest, jaką kwotę wydamy na kampanię Google Ads! Zapnijcie pasy, przed Wami spora dawka wiedzy! 🙂

Google Ads – co to? 

Google Ads to najpopularniejszy system reklamy internetowej, który oferuje szeroki wybór reklam w najróżniejszej formie. Pisząc “szeroki wybór” mamy na myśli naprawdę-szeroki-wybór. Tak szeroki, że poświęciliśmy temu zagadnieniu osobny wpis na naszym blogu. Jeśli chcesz poszerzyć swoją wiedzę na temat możliwości reklamowych w Google Ads zajrzyj tu.

Reklama Google koszt – czyli jaki budżet zaplanować?

Tak naprawdę to, ile kosztuje reklama w Google jest zależne od budżetu, jakim dysponuje klient. Kampanie w Google Ads działają na zasadzie budżetów dziennych – jako reklamodawca ustawiasz maksymalną kwotę, która może zostać przeznaczona na emisję reklamy. A czy w Google Ads istnieje budżet minimalny? Odpowiedź brzmi – nie! Możesz na reklamę przeznaczyć nawet grosz dziennie – co rzecz jasna nie przyniesie żadnego efektu 🙂 Natomiast to, co ważne w tej informacji to fakt, że reklamy Google Ads nie są przeznaczone jedynie dla dużych graczy z wielomilionowym budżetem. Nawet mała firma, przy inwestycji kilkuset złotych miesięcznie jest w stanie zaplanować udaną kampanię przynoszącą zyski. 

Sam Google początkującym reklamodawcom proponuje zainwestować dziennie od 50 do 200 złotych i codziennie obserwować jak kształtują się wyniki kampanii.

No właśnie, bo kluczowa w ustaleniu odpowiedniego budżetu reklamowego jest faza testów. Największym grzechem głównym w Google Ads jest pominięcie tego etapu. Dlaczego? Niektóre produkty sprzedaje się lepiej, niektóre są trudniejsze – dlatego faza testów pomaga w ustaleniu najlepszej strategii, najskuteczniejszego rodzaju reklamy, słów kluczowych, czy stawek. Co równie istotne to fakt, że reklamy Google są szalenie dynamiczne, należy je stale optymalizować i monitorować. Dobry specjalista jest w stanie skrócić fazę testów, a doświadczenie w prowadzeniu kampanii pomaga w sprawniejszej optymalizacji.

Jak Google rozlicza nasze reklamy? 

W zależności od rodzaju reklamy, a także ustawień możemy skorzystać z wielu różnych modeli rozliczeń: 

CPC (cost per click) – najpopularniejszy model rozliczania w kampanii. Płacimy w nim za każde kliknięcie w reklamę, natomiast wyświetlenie reklamy jest bezpłatne.

eCPC (Ulepszony CPC) – tu algorytmy decydują o górnej granicy stawki za kliknięcie, tak aby maksymalizować liczbę konwersji.

CPM (cost per mile) – w tym przypadku płacimy za 1000 wyświetleń, ta forma wykorzystywana jest w kampaniach skierowanych na budowanie widoczności, świadomości marki.

CPV (cost per view) – w tym modelu płacimy za wyświetlenie, jeżeli użytkownik obejrzy minimum 30 sec. filmu lub cały, jeżeli jest on krótszy.

ROAS (return on ad spend) – inteligenty system dobierania stawek. Algorytm Google Ads sam dopasowuje maksymalną stawkę za kliknięcie, aby uzyskać określony przez nas docelowy ROAS.

CPA (cost per action) – inteligentny system ustawiania stawek maksymalnych za kliknięcie, aby maksymalizować konwersje. Na podstawie zadeklarowanej maksymalnej stawki za konwersję. 

Co wpływa na koszt reklamy w Google Ads

Tak jak wspominaliśmy, tak naprawdę nie ma jednej dobrej odpowiedzi na to, ile należy wydać na reklamę w Google Ads. Dlaczego? Bo na jej koszt wpływa mnóstwo najróżniejszych czynników. Oto najważniejsze z nich. 

Konkurencja

Im więcej chętnych do wyświetlania reklamy, tym stawki za kliknięcie będą wyższe. Ale co ważne – nie musi to być powiązane z wielkością i rentownością biznesu. Koszt kliknięcia w reklamę jest ustalany na podstawie licytacji. Firmy zainteresowane reklamą na konkretne słowo kluczowe, licytują pomiędzy sobą, deklarując maksymalną stawkę CPC. Co oznacza, że firma “płacąca więcej” częściej tę licytację wygra. 

Ciekawostka: według raportu Adequate w zestawieniu najdroższych fraz w reklamach królują słowa kluczowe związane z marketingiem w Google. Np. fraza “narzędzie propozycji słów kluczowych” (do niedawna tak nazywał się Planer słów kluczowych) Google wskazuje, że trzeba zaoferować ponad 3000 zł, by wyświetlać się na najwyższej pozycji.

Wynik Jakości

To nic innego niż sposób, w jaki Google ocenia jakość i trafność Twoich fraz i reklam. Jest to jeden z najważniejszych czynników decydujących o kosztach reklamy Google Ads i jej efektach. Wysoki wynik jakości może obniżyć każde kliknięcie reklam nawet o 50%, a zły wynik jakości może zwiększyć koszt kliknięcia nawet o 400%. Na wynik jakość składa się kilka czynników: współczynnik klikalności, trafność słowa kluczowego, jakość strony docelowej, trafność tekstu reklamy i historyczna skuteczność konta Google Ads. Google dąży do tego, żeby zawartość wyszukiwarki była jakościowo doskonała. Ciągłe klikanie użytkowników w Twoje reklamy, informuje Google, że są one trafne i przydatne. A co za tym idzie – Google nagradza Cię wyższymi rankingami reklam i niższym kosztem kliknięcia. Z drugiej strony niski współczynnik klikalności zwiększa koszt kliknięcia. 

Cena promowanego produktu

Zazwyczaj im produkt jest droższy, tym wyższy budżet należy przeznaczyć na jego promocję. Firmy promujące produkty z wyższej półki dysponują większym budżetem reklamowym, stąd też są w stanie zaproponować wyższą kwotę za kliknięcie, co automatycznie podwyższa koszt reklamy. 

Google Ads – kiedy warto zatrudnić agencję marketingową, a kiedy specjalistę? 

Wprowadzając do swojego biznesu kampanie reklamowe w Google Ads warto rozejrzeć się za profesjonalnym wsparciem, któremu warto powierzyć ten temat. Dlaczego? Bo Google Ads to dynamiczne narzędzie z którym trzeba być na bieżąco – jednorazowe “ustawienie kampanii” nie przyniesie oczekiwanych efektów, a jedynie “przepalenie budżetu”. Przy początkowej fazie testowej współpraca z dobrym specjalistą pomoże zoptymalizować koszty, doświadczenie pozwoli na odpowiednie dopasowanie słów kluczowych, znajomość rynku naprowadzi na wybór odpowiedniego rodzaju reklamy i koncepcji. W późniejszych etapach doświadczony specjalista odpowiednio monitoruje i modyfikuje reklamę tak, by w tym dynamicznym środowisku reklama cały czas przynosiła odpowiednie efekty. I tu pojawia się pytania: Agencja Marketingowa, Zatrudnienie Specjalisty, czy może Freelancer? 

Specjalista na etacie

Dobry specjalista na etacie to koszt minimum 10 000 zł. Jeśli więc planujesz na kampanie Google Ads przeznaczyć kilkadziesiąt lub kilkaset tysięcy miesięcznie, to taki specjalista na pokładzie jest dobrym rozwiązaniem. Choć – co ważne – w świecie reklamy stuprocentową prawdą jest mądrość życiowa „co dwie głowy, to nie jedna!”  Efektu synergii, wymiany doświadczeń i wspólnej pracy kreatywnej nie zastąpi nawet najlepszy specjalista jeśli wszystko będzie na jego głowie. Warto o tym pamiętać, szczególnie przy dużych kampaniach 🙂 Z kolei – jeśli nie masz dużego budżetu, lepszym rozwiązaniem będzie np. agencja marketingowa, której wynagrodzenie opiera się w większości na procencie od budżetu.

Freelancer

Jeśli nie planujesz przeznaczyć ogromnego budżetu na reklamę w Google Ads, Freelancer może być dobrym pomysłem. Taka osoba zazwyczaj równocześnie obsługuje kilku klientów dlatego koszt jej usług będzie niższy niż u osoby na etat. Tutaj minusem jest kwestia urlopów, chorób, czy innych zleceń – Freelancer przeznacza na Twoje działania konkretną ilość czasu, jeśli więc wyjedzie, lub zachoruje nikt nie zajmie się Twoją kampanią. 

Agencja marketingowa

Świetnym rozwiązaniem jest dobra agencja, która odpowiada na największe wyzwania obu rozwiązań o których wspomnieliśmy wyżej. I nie piszemy tego tylko dlatego, że jesteśmy agencją, a nasi klienci uważają, że nie tylko dobrą, ale nawet i najlepszą 😉 W ZnajdźReklamę.pl kampaniami reklamowymi zajmują się doświadczeni Seniorzy, którzy niejedną kampanię w życiu stworzyli, a te przerodziły się w znakomity zysk dla klientów. Nasze ceny prowadzenia kampanii są transparentne i zbliżone bardziej do stawek freelancerskich niż pracownika na etacie – a dzięki temu, że jesteśmy agencją zawsze jest ktoś, kto zajmie się Twoją kampanią.

Jeśli nie jesteś pewien, czy reklama w Google Ads jest dla Ciebie, daj znać – chętnie odpowiemy na wszystkie Twoje pytania i wspólnie ustalimy plan działania. 

 

KONTAKT Z DORADCĄ
Zostaw swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą, by przygotować dla Ciebie ofertę szytą na miarę.