Kolor w reklamie zewnętrznej – psychologia koloru w reklamie

Kolor w reklamie zewnętrznej – psychologia koloru w reklamie

Kolorystyka w reklamie odgrywa niezwykle istotną rolę. Może ona wpływać na nasze emocje – potrafi przyciągać uwagę, odpychać, zaskakiwać, a nawet identyfikować markę. Funkcje koloru są nieograniczone, a ich odpowiednie zastosowanie wpływa na odbiór naszego przekazu reklamowego. Rozglądając się po bilbordach możemy zauważyć bardzo zróżnicowaną kolorystykę i nie zawsze jest ona przypadkowa. Więc zatem rodzą się pytania – jak zastosowanie odpowiedniego koloru w reklamie zewnętrznej może wpłynąć na odbiór przekazu? Jak dobrać kolorystykę w reklamie do Twojej firmy? Jakie połączenie kolorów na billboardzie reklamowym przyciągnie uwagę odbiorcy? Odpowiedzi znajdziesz poniżej!

Kolory w reklamie mają moc!

Przed przejściem do naszych rozważań na temat konkretnych kolorów wykorzystywanych w reklamie zewnętrznej – poznajmy najpierw istotę psychologii kolorów. Zgodnie z definicją: ,,Psychologia kolorów to nauka o tym, jak kolory i ich odcienie wpływają na ludzką percepcję i zachowanie.” Badania nad kolorem starają się wyjaśnić korelację między naszymi emocjami, a doświadczeniem z kolorem i w końcu nasze powiązane zachowanie. W rzeczywistości kolory otaczają nas każdego dnia. Niektóre przywołują wspomnienia z naszych osobistych doświadczeń, mają znaczenie symboliczne zakorzenione w naszym społeczeństwie, a jeszcze inne mogą nawet wpłynąć na naszą decyzję zakupową. Na naszą ostateczną decyzję o podjęciu zakupu wpływa naprawdę wiele elementów, jednak jednym z nich jest właśnie barwa. Czy mówimy, że widząc różową reklamę, odbiorca od razu dokona zakupu? Oczywiście, że nie – ale trafione kolory mogą przeobrazić kreację reklamową w atrakcyjny dla odbiorcy przekaz! A co nas przyciąga, zostaje nam w pamięci 🙂

Kolorystyka w reklamie – znaczenie kolorów w reklamie zewnętrznej

Kolor czerwony – energia

Czerwony jest niezwykle wyjątkowym, silnym kolorem i może budzić bardzo skrajne emocje. Ten wyrazisty kolor może intensywnie wpływać na nasze uczucia.  Zdarza się, że nawiązuje do miłości, pasji, energii, ale także konkretnie ostrzega nas przed niebezpieczeństwem. Mocne oddziaływanie koloru czerwonego sprawia, że jest on często używany w marketingu. Kolor czerwony świetnie gra rolę akcentu w kreacji, wyróżnia najważniejsze informacje, przyciąga wzrok odbiorcy i pobudza do działania. Dlatego często wykorzystywany jest także do ogłoszenia wyprzedaży, rabatów, promocji.

W jakich branżach sprawdza się kolor czerwony?▶️Napoje energetyczne, fast-food, gry, prezenty na walentynki, bożonarodzeniowe, produkty sportowe, samochody

Jakie marki używają czerwieni? ▶️ Mcdonald’s, MediaMarkt, KFC, RedBull, PizzaHut

Kolorystyka w reklamie - czerwony

fot. mymodernmet.com

Kolor żółty – ciepło

Oczywiście nasze pierwsze skojarzenie z żółtym to słońce, co przywołuje ciepłe i przyjemne uczucia dla osób oczekujących na wakacyjny wyjazd. Z jednej strony kolor radości, pełen energii i pogodności. Jednocześnie ma też swoją drugą stronę – tak jak czerwony może wskazywać niebezpieczeństwo, nawet budzić agresję i niepokój. Tak jak czerwony będzie świetnym akcentem, podkreślaczem i wyróżnikiem najważniejszych informacji! W marketingu jest to kolor skojarzony z luzem, dlatego rzadko wykorzystywany jest przez marki luksusowe i prestiżowe.

Gdzie zatem zastosować ten słoneczny kolor? ▶️ Produkty dla dzieci, oferty biura podróży, turystyka, branża spożywcza

Jakie marki używają żółtego? ▶️ Mcdonald’s, Inpost, IKEA, Chupa Chups, Snapchat, Lipton

Kolorystyka w reklamie - źółty

Kolor pomarańczowy – determinacja

Połączenie czerwonego i żółtego koloru – pomarańczowy jako mniej intensywny kolor nabiera jednak podobnego znaczenia. Mianowicie jest energiczny, pogodny, kojarzony jest z radością, ciepłem, fascynacją i determinacją. Na dodatek jest symbolem witalności i energii. W rzeczywistości zwraca na siebie uwagę, zostaje w pamięci i wywołuje nawet impulsywne działanie. Podobnie do czerwonego i żółtego posiada także negatywne nacechowanie emocjonalne – informuje o niebezpieczeństwie.

Gdzie zatem stosować kolor pomarańczowy? ▶️ Branża spożywcza, rozrywkowa

Jakie marki używają pomarańczowego? ▶️ CCC, Allegro, Orange, Pyszne.pl, Cinema City

Kolorystyka w reklamie - pomarańczowy

fot. Allegro Tech

Kolor niebieski – zaufanie

Zimny kolor niebieski jest bardzo neutralną i bezpieczną barwą, ponieważ nie wywołuje wielu silnych emocji. Budzi jednak uczucie zaufania, dlatego skojarzony jest z wiedzą, bezpieczeństwem, profesjonalizmem i spokojem. Dodatkowo uspokaja odbiorcę. Niebieski źle sprawdzi się w branży spożywczej, dlatego, że obniża on nasz apetyt. Jednakże kolor niebieski bez wątpienia jest używany przez marki, które chcą pokazać swoją stabilność i wzbudzić zaufanie u odbiorców.

W jakich branżach sprawdzi się kolor niebieski? ▶️ Banki i inne firmy związane z finansami, branża technologiczna, ubezpieczeniowa, kosmetyczna, deweloperska

Jakie marki używają niebieskiego? ▶️ Facebook, Twitter, LinkedIn, PZU, Nivea, Ikea, Oral-B, LOT, Volkswagen

Kolorystyka w reklamie - niebieski

Kolor zielony – harmonia

Przede wszystkim symbol natury, przyrody i roślin. Zielony uważany jest za kolor uspokajający, określający bezpieczeństwo, harmonię i wzbudzający zaufanie. Wykorzystywany często jako podkreślenie cech jedzenia – wegańskich, wegetariańskich oraz BIO produktów. Dzięki powiązaniu koloru z bezpieczeństwem, jest również stosowany w identyfikacji wizualnej banków. Barwa kojarzona z naturą podkreśla także ekologiczną działalność firmy.

W jakich branżach sprawdzi się kolor zielony? ▶️Branże związane z ekologią, banki, ubezpieczenia
Jakie marki używają zielonego? ▶️ Getin Bank, BP, Tymbark, Deichmann, bank BNP PARIBAS, Posadzimy.pl

Kolorystyka w reklamie - zieleń

fot. wirtualnemedia.pl

Kolor biały – luksus

Biel – luksus, solidność i otwartość. Estetyczny kolor, który naprawdę podkreśla profesjonalizm marki. Często stanowi tło będąc świetnym połączeniem z kolorami wyrazistymi. W rzeczywistości kojarzony z czystością, ale także z prestiżem.

W jakich branżach sprawdzi się biel? ▶️Biżuteria, środki czystości, sprzęt elektroniczny
Jakie marki używają bieli? ▶️Apple, Apart, Biały Jeleń

Kolorystyka w reklamie - biel

fot. business2community.com

Kolor czarny – tajemniczość

Kolor bardzo silny, konkretnie kojarzony z wysokim standardem, ponadczasowością i tajemniczością. Czarny jest często używany przez firmy, które chcą uwypuklić i zilustrować prestiż, a także wysoki standard marki. Pozwala na stworzenie prostych i minimalistycznych, a zarazem eleganckich billboardów reklamowych.

W jakich branżach sprawdzi się kolor czarny? ▶️Duże firmy, przedsiębiorstwa zajmujące się sprzedażą samochodów lub technologii, branża modowa i biżuteryjna
Jakie marki używają czerni? ▶️Chanel, Zara, Calvin Klein, Apple, Prada, Vistula Ryłko

Kolorystyka w reklamie - czerń

Odpowiednie połączenie kolorów

Poznaliśmy już symbolikę poszczególnych barw – teraz musimy połączyć je w jeden spójny przekaz reklamowy. Nie ma jednego idealnego przepisu na dobór kolorów na billboardzie reklamowym, jednak istnieje wiele metod łączenia barw. W reklamie zewnętrznej ważna jest czytelność i atrakcyjność przekazu. Bez wątpienia kontrast idealnie spełni te warunki – i nie mówimy tylko o klasycznym połączeniu bieli z czernią. Z pewnością z czernią sprawdzi się także kolor żółty, natomiast biel podkreśli intensywność czerwieni, niebieskiego lub zielonego. Dobierać możemy na podstawie koła barw – komplementarnie: wybieramy kolory znajdujące się po przeciwnych stronach koła (np. fioletowy z żółtym) lub stawiając na kolory triadyczne: leżące w kątach trójkąta równobocznego nałożonego na koło (np. pomarańczowy, fioletowy i zielony).

 

Kolor a marka

Marki są utożsamiane ze swoimi kolorami – z jaką firmą kojarzy Ci się połączenie czerwonego z żółtym? 😉 Przekazy reklamowe zawierające kolorystykę marki pozwalają odbiorcy na szybsze połączenie billboardu reklamowego z jego nadawcą. Oczywiście dobór odpowiednich barw do przedsiębiorstwa nie należy do najłatwiejszych rzeczy. Niewątpliwie jednak psychologia kolorów może ułatwić ten proces i zainspirować do stworzenia idealnego połączenia. Są marki, które wyróżniają się tęczowymi kolorami, a są też takie, które stawiają na minimalizm i stonowane barwy. Przede wszystkim wiele zależy od tego, jaką marka ma osobowość i jaki wizerunek stara się stworzyć w świadomości swojego klienta. Dlatego na pewno warto eksperymentować, tworzyć nietypowe połączenia i analizować kolorystykę znanych marek z tej samej branży.

A jakie połączenie kolorów Ty zastosujesz na swoim billboardzie reklamowym? 😉

W ZnajdźReklamę.pl zapewniamy doradztwo oraz pełne zaangażowanie na każdym etapie realizacji. Od stworzenia reklamy, poprzez jej wydruk i montaż, aż po raportowanie efektów — jesteśmy tu dla Ciebie i Twoich wyników. Od wielokolorowych kompozycji do stonowanych i minimalistycznych kreacji – od Ciebie zależy, jakie barwy znajdą się na Twojej reklamie zewnętrznej. Skontaktuj się z nami, a pomożemy doradzimy Ci w zakresie reklamy offline, jak i online!

Źródła:
Vasylieva Y.V, PSYCHOLOGY OF COLOR IN MARKETING, National Technical University of Ukraine „Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute, 2021
DR.SAJID REHMAN KHATTAK, HAIDER ALI, YASIR KHAN, & MUKHARIF SHAH. (2021). Color Psychology in Marketing. Journal of Business & Tourism, 4(1), 183–190. https://doi.org/10.34260/jbt.v4i1.99

KONTAKT Z DORADCĄ
Zostaw swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą, by przygotować dla Ciebie ofertę szytą na miarę.