Ile kosztuje reklama na billboardzie – ceny i czynniki

O kosztach kampanii billboardowej, poza zaplanowaniem i wykonaniem plakatów, stanowią przede wszystkim: dostęp do przestrzeni reklamowej oraz wyklejenie tablic. Stawki oferowane przez właścicieli billboardów są ustalane na podstawie dziesiątek czynników, takich jak np.: lokalizacja, czas trwania kampanii, oświetlenie nośnika czy pora roku. Przykładowo, ceny wynajmu przeważnie są najwyższe wiosną oraz jesienią ze względu na wzmożony popyt. Niemniej, reguła ta może nie zostać zachowana, jeśli np. międzynarodowy koncern organizuje ogromną kampanię latem lub zimą, przyczyniając się do zmniejszenia ilości dostępnych billboardów, a tym samym do podwyższenia ich ceny. Co równie istotne w kształtowaniu się cen nośników reklamowych są wszelkiego rodzaju wybory parlamentarne, prezydenckie, czy samorządowe – podczas takich wydarzeń dostępność nośników jest znacznie mniejsza. W poniższym tekście przyjrzeliśmy się głównym czynnikom decydującym o cenach billboardów, omówiliśmy ich najpopularniejsze rodzaje oraz przedstawiliśmy konkretne ceny wynajmu reklamy na billboardach w różnych częściach kraju. Jeśli chcesz otrzymać ofertę – skontaktuj się z nami! 🙂

Skuteczność i znaczenie kampanii billboardowej

Mimo upływu lat i wielu zmian, jakie zaszły na rynku reklamowym, billboardy cieszą się niesłabnącą popularnością. Cały rynek reklamy stale się rozwija – efekt tego widoczny jest w wartości rynku. W 2021 roku, rynek reklamy w Polsce osiągnął wartość ponad 10,5 mld złotych, co stanowi wzrost o 7% w odniesieniu do roku 2019 i aż 16,2% w stosunku do roku 2020. Najciekawszy z fragmentów tego rynku, a więc segment reklamy zewnętrznej, osiągnął wartość ponad 424,1 mln zł, co stanowi wzrost o ponad 20,6% w porównaniu z rokiem 2020. Klasyczne formy reklamy zewnętrznej, a więc głównie billboardy, odnotowały wzrost o ok. 17%. Oznacza to, że zainteresowanie outdoorem nie maleje!

Skąd tak ogromne zainteresowanie promocją na billboardach i innych nośnikach zewnętrznych?

Główną zaletą reklamy outdoorowej jest możliwość dotarcia do ogromnej grupy odbiorców. Umieszczenie billboardu w atrakcyjnej lokalizacji – np. przy węźle komunikacyjnym – daje szansę dotarcia do tysięcy potencjalnych klientów. Co więcej – jedną z głównych zalet reklamy outdoorowej jest jej ekspozycja przez całą dobę, dzięki czemu konsumenci cały czas mniej i bardziej świadomie mają kontakt z marką.

Jaki jest cel kampanii billboardowej?

Częstym celem kampanii OOH jest utrwalenie świadomości marki wśród konsumentów. Billboardy to nośniki reklamowe o nieskończenie wielkim potencjale!

  • sprzyjają kampaniom kierunkowym, mających naprowadzić klientów do reklamodawcy, np salonu fryzjerskiego, mechanika, sklepu itp.
  • służą jako uzupełnienie kampanii telewizyjnej
  • są świetnym narzędziem wspierającym rekrutację
  • idealnie spisują się w kampaniach teaserowych
  • znajdują się dokładnie tam, gdzie Twoi klienci
  • mogą służyć jako pomoc do osiągnięcia praktycznie każdego celu!

Często powtarzamy, że OOH ma moc – nie są to puste słowa. Outdoor to forma reklamy, której nie da się zablokować jednym przyciskiem na ekranie komputera. Outdoor to reklama, z którą konsumenci spotykają się całą dobę. Outdoor to wreszcie forma reklamy, która dociera do ogromnej liczby konsumentów!

Billboard – cena wynajmu i pełna oferta w znajdzreklame.pl

Za sprawą standaryzacji rozmiarów billboardów, w przestrzeni publicznej dominują dzisiaj tablice reklamowe o powierzchni 12 m2 i 18 m2. W samej bazie ZnajdźReklamę.pl posiadamy łącznie prawie 28 tysięcy billboardów – w tym 18 tysięcy billboardów 12m2, 8 tysięcy billboardów 18m2 oraz 2 tysiące billboardów o innej powierzchni.

Uwzględniając wszelkiego rodzaju nośniki reklamy outdoorowej, zdecydowanym liderem rynku są Citylighty (CLP). Ustandaryzowane billboardy stanowią ponad 34% ogółu nośników tradycyjnej reklamy zewnętrznej, wraz z citylightami jest to aż 75% – co oznacza, że trzy na cztery nośniki reklamowe w Polsce to billboardy 12 i 18 m2 oraz CLP. 

Wymienione rodzaje reklamy zewnętrznej stanowią większość z 64 000 nośników reklamowych, które oferujemy naszym klientom.

Wiemy, że dla każdego, kto decyduje się na billboard reklamowy, cena odgrywa kluczową rolę, dlatego postaramy się jak najdokładniej odpowiedzieć na pytanie: „ile kosztuje reklama na billboardzie?”. Istotnym faktem jest jednak to, że każda kampania jest inna, przez co ostateczne koszty możemy przedstawić dopiero po zapoznaniu się z konkretnym zleceniem. W niektórych przypadkach wyceny mogą być zdecydowanie niższe od przedstawionych poniżej.

Billboard 12 m2

Standardowe billboardy o powierzchni 12 m2, których wymiary wynoszą 5.04×2.38 m. Wykorzystuje się je w kampaniach ogólnopolskich, jak i lokalnych, niektóre z nich wyposażone są w oświetlenie. Stanowią tańszą alternatywę dla billboardów 18 m2 – głównie wtedy, gdy dla dobra kampanii ważniejsza jest ilość niż rozmiar tablic.

Poniżej zamieszczamy grafikę prezentującą szacunkowe ceny reklamy na billboardzie zamieszczonej na okres 1 miesiąca w różnych regionach kraju. Podkreślamy jednak, że doradca niejednokrotnie oferuje ceny niższe od najniższych stawek przedstawionych na grafice.


Jak widać na powyższej grafice, cena reklamy na billboardzie jest najwyższa w województwach: mazowieckim i małopolskim. Niemniej jednak w przypadku Mazowsza statystyki zdecydowanie zawyża Warszawa. Za billboard w Warszawie ceny są bowiem najwyższe w kraju i w przypadku tablic o powierzchni 12 m2 mogą wynieść nawet 1390 zł. Najtańsze ceny nośników oferujemy w województwie świętokrzyskim, gdzie koszt wynajmu billboardu często wynosi nie więcej niż 750 zł.

Billboard 18 m2

Tablice o wymiarach 6×3 m, zapewniające 18 m2 przestrzeni reklamowej. Podobnie jak mniejsze billboardy, występują jako niezależne konstrukcje, ale również w postaci reklam na budynkach. Tutaj jednak podobieństwa się kończą, gdyż najem większego billboardu to co najmniej 2 lub 3-krotnie wyższy koszt poniesiony przez zleceniodawcę. Częściowo wynika to z atrakcyjniejszych lokalizacji większych billboardów, jednak statystyki wskazują również, iż treści przedstawiane na billboardach 18 m2 są o wiele częściej zauważane i lepiej zapamiętywane. Pomimo różnicy w powierzchni wynoszącej zaledwie 6 m2, tablice 12 m2 przeważnie nie osiągają nawet 50% skuteczności swoich większych odpowiedników. Ceny nośników reklamy outdoorowej o powierzchni 18m2 przedstawiają się następująco:

Średnie ceny billboardów 18 m2 są najniższe w województwie śląskim, gdzie za wynajem miejsca na reklamę cena spada nawet poniżej 1800 zł. Najwyższe stawki obowiązują w centralnej Polsce oraz w Małopolsce. Nie powinno dziwić, że największe koszty są związane z wynajmem billboardu w Warszawie – ceny miesięcznej reklamy mogą tu wynieść nawet ponad 2999 zł.

Citylight(nośnik CLP)

Nośniki reklamy zewnętrznej o powierzchni 1.2×1.8 m. Niewielkie plakaty, najczęściej pojawiające się w ścianach wiat przystankowych oraz budynków, jednak występują też jako konstrukcje niezależne. Nośniki CLP służą dotarciu z przekazem do pieszych, głównie tych poruszających się komunikacją miejską, choć w pewnym stopniu również do osób zmotoryzowanych. Reklama tego typu to szansa na dotarcie do odbiorcy, który nie ogląda telewizji. Wykorzystuje się ją również jako uzupełnienie kampanii medialnej. Grafika przedstawia koszty, jakie trzeba ponieść, wynajmując reklamę CLP w poszczególnych województwach:

Podobnie jak w przypadku billboardu, cena za wynajem reklamy w formie Citylight waha się w zależności od województwa, jednak różnice nie są duże. Najdroższe nośniki znajdują się we wschodnio-północnej Polsce, a także w województwach: mazowieckim, małopolskim i podkarpackim. Bardziej niż od województwa, cena Citylight jest zależna od widoczności oraz natężenia ruchu w miejscu, w którym się znajduje. W mniej uczęszczanych lokalizacjach, na przystankach poza miastem czy też na budynkach mieszczących się na uboczu, powierzchnia Citylight jest najtańsza – ceny zaczynają się od ok. 800 zł. Natomiast w centrach dużych miast oraz przy ważnych węzłach komunikacji miejskiej, miesięczna reklama na nośnikach CLP kosztuje zwykle ponad 1500 zł.

Cena wynajmu billboardu zależy również od wielu innych czynników. W kolejnej części artykułu wyjaśniamy, od czego uzależnione są koszty wynajmu miejsca na reklamę outdoorową. Dlaczego w przypadku billboardu w Warszawie cena jest wyższa, niż za najem przestrzeni reklamowej poza miastem? Jakie znaczenie mają czas trwania oraz rozmiar kampanii? Na te i inne pytania odpowiadamy w kolejnych akapitach.

Reklama na billboardach – od czego zależy cena?

Kwestia wyceny miejsca na reklamę zewnętrzną jest bardzo złożona. W grę wchodzi co najmniej kilka czynników, które o niej decydują. Poniżej omawiamy najważniejsze z nich, którymi są:

  • Lokalizacja billboardu
  • Czas trwania kampanii
  • Liczba wynajmowanych tablic
  • Typ nośnika
  • Oświetlenie lub jego brak

Lokalizacja billboardu

We wcześniejszych częściach artykułu wskazaliśmy na zależność między województwem, w którym znajduje się nośnik, a jego ceną. Z czego wynikają różnice w cenach billboardów w różnych częściach kraju? Zwykle są one efektem zróżnicowanego popytu, zaludnienia, liczby dostępnych nośników, cen dzierżawy itp. Ceny wynajmu billboardów zależą również od wielkości oraz popularności danej miejscowości. Tym samym za wynajem billboardów w Warszawie cena będzie wyższa niż w pozostałej części województwa. Podobnie jest w przypadku reklam we Wrocławiu, Krakowie i w innych miastach wojewódzkich, a jednocześnie ważnych ośrodkach biznesowych i turystycznych.

Kluczowe znaczenie dla kosztów, które trzeba przeznaczyć na kampanię, stanowi zwykle konkretne miejsce, w którym znajduje się billboard. Sytuacja, w której cena za billboard przy rzadko uczęszczanej drodze wynosi 600 zł, a za tablicę przy głównej arterii w tym samym mieście trzeba wyłożyć 2000 zł, to nic niezwykłego. Najwyższe ceny wynajmu przestrzeni reklamowej dotyczą billboardów znajdujących się w lokalizacjach określanych jako POI(Point of Interest) – punkty użyteczności publicznej. Są to okolice dworców kolejowych, węzłów komunikacyjnych, galerii handlowych, deptaków, itd. Warto jednak zaznaczyć, że część firm decyduje się nie różnicować oferty dotyczącej danego miasta, proponując takie same ceny za wynajem billboardów na terenie całej miejscowości.

Czas trwania kampanii

Uważa się, iż miesiąc to najkrótszy okres, przez jaki należy prowadzić kampanię outdoorową, aby przyniosła ona rezultaty. Pragniemy zaznaczyć, że długoterminowy wynajem przestrzeni reklamowej jest korzystny finansowo – im dłuższa kampania, tym atrakcyjniejsze stawki, które oferujemy naszym klientom. Przy wynajmie 3-miesięcznym możemy zaoferować ok. 10% zniżki, natomiast przy okresie 6-miesięcznym będzie to już nawet 20%. Zaznaczamy jednak, iż są to dane szacunkowe, gdyż każde zlecenie wyceniamy indywidualnie. Wysokość zniżek, jaką możemy zaproponować naszym klientom, zależy po części od aktualnego popytu na przestrzeń reklamową, który zmienia się z miesiąca na miesiąc oraz w specjalnych okresach – np. przedwyborczych.

Liczba wynajmowanych tablic

W niemal każdej branży znajduje zastosowanie zasada, według której im większe zamówienie, tym niższe koszty zakupu lub wynajmu pojedynczego produktu. Naszym produktem jest miejsce na billboardzie reklamowym, zatem im więcej tablic klient wynajmuje, tym wyższe naliczamy zniżki. Rabat jest możliwy ze względu na niższe koszty operacyjne ponoszone przez nas przy udostępnianiu kilku billboardów jednemu klientowi, zamiast osobnym podmiotom. Już przy najmie 5 billboardów oferujemy kilkuprocentowy rabat, który przy zakupie przestrzeni na billboardach w ponad 20 lokalizacjach może wynieść nawet 10%. Wymienione wartości odnoszą się do średnich zniżek, jakie oferujemy naszym klientom, jednak ostatecznie są one uzależnione od kilku czynników, takich jak ceny billboardów w danej lokalizacji czy aktualny popyt.

Oświetlenie lub jego brak

Decyzję w kwestii oświetlenia reklamy pozostawiamy klientom. Przydaje się ono wszędzie tam, gdzie ruch jest duży przez całą dobę, czyli np. przy ruchliwych drogach krajowych. Zalecamy skorzystać z szansy na zwiększenie widoczności reklamy również po zmroku, zwłaszcza że zwykle nie generuje to dodatkowych kosztów lub wzrastają one o zaledwie kilka procent. Musimy jednak zaznaczyć, że billboardy z oświetleniem są dostępne w wybranych lokalizacjach.

Jak uzyskać najlepszą cenę?

Przedstawiliśmy ceny nośników w poszczególnych lokalizacjach, wskazaliśmy również, z czego wynikają różnice w stawkach. Wszelkie dane podane w artykule należy jednak traktować szacunkowo, gdyż ze względu na różnorodność zleceń, nie sposób w jednym tekście jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie o koszty kampanii reklamowej outdoor. Ażeby uzyskać najlepszą możliwą cenę, zachęcamy do kontaktu z naszym doradcą.

W ZnajdźReklamę.pl możesz stworzyć kampanię billboardową lokalnie, jak i w całej Polsce. W naszej ofercie i przejrzystym systemie znajdziesz ponad 60 tysięcy nośników reklamowych w całej Polsce, dostępnych u 30 różnych dostawców. Kampanią zajmujemy się kompleksowo – od przygotowania propozycji lokalizacji, przez druk i montaż, kończąc na przygotowaniu raportu – a to wszystko z jednym doradcą, jedną umową i jedną fakturą! Co więcej – wybierając ZnajdźReklamę.pl masz gwarancję naprawy zniszczonej reklamy, oraz własne drzewo! Tak jest – każda kampania reklamowa w ZnajdźReklamę.pl to nowe drzewo w polskich lasach, posadzone we współpracy z Posadzimy.pl 

Główne źródła:
http://bertland.pl/billboardy-ceny-najmu-powierzchni-reklamowych-typu-outdoor/
https://biznes.newseria.pl/news/reklama-zewnetrzna,p2017129276
http://idp.org.pl/wp-content/uploads/2015/01/IdP.08.analiza_bit_zck.pdf