Wykorzystanie sztuki w reklamie outdoorowej

Reklama outdoorowa z Moną Lisą lub Damą z gronostajem? Oczywiście! Świat reklamy uwielbia czerpać inspiracje ze słynnych dzieł sztuki. Sztuka i estetyczne kreacje, a także znane układy naturalnie przyciągają odbiorców do przekazu. Dlatego właśnie świat marketingu często chętnie korzysta z dziedzictwa kulturowego w różnorodny sposób – od umieszczenie oryginału na przekazie do inspiracji układem, postaciami, czy stylem. Ikoniczne arcydzieła (najczęściej renesansowe) są tak dobrze znane, że nawiązanie do sztuki nie musi być dosłowne. A co mogą sprzedawać słynne dzieła sztuki? Dosłownie wszystko – od pierogów po…

… pastę do butów!

Firma Kiwi zajmująca się sprzedażą pasty do butów w swojej kampanii outdoorową postawiła na dzieła sztuki! Artysta zajmujący się stworzeniem kreacji „domalował” do słynnych dzieł sztuki ich przedłużenie – tak, aby postacie miały buty! W końcu jakoś trzeba pokazać zastosowanie pasty do butów 😉

Reklama to też sztuka!

Tak, jak pierogi – reklama też może być sztuką! 😉 Krakowska restauracja Manufaktura Pieroga postanowiła pokazać w swojej reklamie to co najlepsze – pierogi i słynne dzieła sztuki!

Inspiracja sztuką w reklamie outdoorowej

Jak nawiązać do dzieła sztuki bez pokazywania go? Patrząc na słynny bilbord promujący film „Ptaki Nocy (i fantastyczna emancypacja pewnej Harley Quinn)” od razu nasuwa nam się skojarzenie ze słynnym dziełem Sandro Botticellego Narodziny Wenus. Do stworzenia skutecznego nawiązania wystarczyło wykorzystanie kilku charakterystycznych elementów i podobnego układu dzieła. Efekt? Świetna reklama, która od razu rzuca się w oczy – a przy okazji zachwyca niezwykłą estetyką – która została osiągnięta już w oryginale 😉

fot. moagency.com

Serial komediowy Angel From Hell także doczekał się billboardu promocyjnego z wykorzystaniem słynnego dzieła sztuki. Tym razem inspiracją była mała część obrazu Rafaela Santi Madonna Sykstyńska. Mała, bo twórcy reklamy wykorzystali jedynie jednego małego aniołka, który znajduje się w dolnej części reklamy. Jest to mini nawiązanie – jednak osoby, które nawet nie są znawcami w temacie są w stanie zidentyfikować przekaz z kulturą wysoką.

 

Dzieła sztuki w reklamie – a co z prawem autorskim?

Komercyjne wykorzystanie dzieł sztuki jest całkowicie dozwolone – jeśli tylko czas ochrony praw autorskich danego dzieła upłynął. W polskim prawie okres ochrony praw autorskich wynosi cały okres życia autora, a także 70 lat po jego śmierci. Po tym czasie dzieło przechodzi do domeny publicznej, co oznacza, że może ono zostać swobodnie używane w reklamie.

Twoja kreatywna reklama ze ZnajdźReklamę.pl!

W ofercie ZnajdźReklamę.pl znajdziesz nowoczesne, ciekawe, a do tego bardzo efektywne formy reklamy, które dostosowane są do współczesnego odbiorcy! Zapewniamy doradztwo oraz pełne zaangażowanie na każdym etapie realizacji. Od stworzenia reklamy, aż po raportowanie efektów — jesteśmy tu dla Ciebie i Twoich wyników. I to nie wszystko – potrafimy także skutecznie łączyć offline z online prowadząc efektowne kampanie internetowe! Skontaktuj się z nami, a pomożemy i doradzimy Ci w zakresie Twojej reklamy!