Znajdź reklamę

Baza wiedzy ZnajdźReklamę.pl

Badania ruchu – billboard w sieci zależności

Nie od dziś wiadomo, jak ogromną rolę w marketingu internetowym pełni możliwość obserwowania poczynań użytkowników i dostosowywanie reklam pod ich potencjalne zainteresowania. Zdawać by się mogło, że jest to kluczowa przewaga, jaką posiada forma internetowa nad reklamą zewnętrzną, zawieszoną w świecie i pozornie trudną do dogłębnej analizy, a tym bardziej profilowania i zawężania grupy odbioru. Z pomocą branży OOH przychodzą jednak badania ruchu. Dzięki nim określać można na ten moment nie tylko najlepsze miejsca do montażu reklamy, lecz także najskuteczniejsze lokalizacje dostosowane do indywidualnych potrzeb odbiorców. Da się bowiem wytyczać ścieżki, którymi chodzą konsumenci i na podstawie ich działań przyporządkowywać do określonych grup docelowych, a ponadto określać skalę natężenia ruchu w konkretnych miejscach i rozbudowywać na tej podstawie strategie kampanii reklamowych. Czy to nie brzmi kosmicznie?

Jak tworzy się sieć w badaniach ruchu?

Na podstawie udostępnianych przez użytkowników sieci internetowej danych, w tym danych lokalizacyjnych, obserwować można, jakimi drogami chodzą. Określa się wówczas ich pozycję wyjściową, rozumianą jako np. osiedle, miejsce zamieszkania, najczęstsze miejsca pobytu we własnej okolicy, etc. i dopasowuje pod dane, w jakich miejscach anonimowy, co warto zaznaczyć, użytkownik najczęściej bywa. Dzięki temu można personalizować jego profil jako odbiorcy, wnioskując, co może zwrócić jego uwagę i być w centrum zainteresowania. Jest to metoda bardzo podobna do obserwacji użytkowników w sieci i dopasowywania ich preferencji, tak jak działają m.in. mechanizmy Google Ads, jednakże przeniesione w przestrzeń miejską. Ponadto, oprócz tworzenia reklam dostosowanych pod grupy, określa się natężenie ruchu w określonych miejscach, sklepach, które nas interesują, dzięki czemu skuteczniej dobiera się miejsca umieszczania reklam. Pozwala to na prowadzenie lepszych strategicznie kampanii reklamowych OOH i podwyższa skalę ich efektywności. Cały system badań dopiero się rozwija, jednak już na ten moment stanowi świetne i wydajne narzędzie pomiarowe.

Wpływ badań ruchu na billboard i reklamę outdoorową

W jaki sposób więc przekłada się pomiary na rzeczywistość? Jeżeli określimy już, w jakim miejscu najczęściej pojawiają się osoby, mogące zostać zainteresowane przez reklamę, którą chcemy dostarczyć, wówczas umieszczenie jej w określonym miejscu zwiększa szanse na jej rzeczywiste dotarcie do grupy docelowej. Określając drogi, jakie przebywają np. klienci konkurencji, można zaproponować im swój produkt, lub markę, ze świadomością, że się z nią spotkają, nie będąc losowym przechodniem, a kimś, kto rzeczywiście może stać się nowym klientem. Tak też łatwiej ustalić można, który nośnik będzie najlepszym rozwiązaniem, oraz gdzie powinniśmy umieścić ten konkretny billboard, w jakiej linii autobusowej, lub tramwajowej najwyższą skuteczność odniesie akurat ta specyficzna reklama i w ten sposób napędzamy rynek nie na ślepo, lecz świadomie, a świadomość ta pozwala na osiąganie znacznie lepszych efektów.

Artykuły w bazie wiedzy: