Baza wiedzy ZnajdźReklamę.pl
Jak reklamować się na wsi Uniwersalny wymiar środków przekazu
Zdaje się, że reklama w mieście jest jak gdyby w środowisku naturalnym, zespolona z przestrzenią miejską tak silnie, że ciężko sobie miasto bez niej wyobrazić. Jak jednak wygląda sprawa wsi? Tu pojawia się całkiem ciekawe zjawisko, gdyż wsie i małe miejscowości bywają często pomijane w opisach kampanii reklamowych, podczas gdy nie oznacza to wcale ich niższego potencjału marketingowego, ani braku znanych z miasta reklam – reklama w nich jest i ma się całkiem dobrze. Owszem, ich specyfika zmusza niekiedy do modyfikacji założeń znanych z pracy nad przestrzenią miejską, niemniej jednak oferują wciąż wiele możliwości skutecznej reklamy. Chcąc reklamować się na wsi, musimy zwrócić uwagę na kilka aspektów, które pozwolą na rozeznanie, a następnie wpasowanie się w wymagania, jakie stawia ta przestrzeń nadawcy komunikatu reklamowego.
Rodzaje przestrzeni reklamowej – wieś a miasto
Miasto na pierwszy rzut oka daje więcej różnorodnych opcji umieszczania reklamy w swojej przestrzeni, należy jednak zwrócić uwagę, że niesie to ze sobą pewne konsekwencje. Miasto agresywnie mieni się różnorodnością komunikatów reklamowych, które splecione w chaosie, mogą gubić swoją przejrzystość i sprawiać, że oko odbiorcy zacznie je ignorować. Wieś cechuje się zdecydowanie większą swobodą i klarownością, znajdująca się tam reklama nie musi tak walczyć o zainteresowanie odbiorcy, przez co stosunkowo łatwiejszym zdać się może rozsądne umieszczenie jej w danej lokalizacji. W takim przypadku trzeba dostosowywać reklamę pod specyfikę miejsca, w jakim będzie jej dane się znaleźć. Przyjrzeć się więc zawczasu należy formom reklamy, które najlepiej wpasowują się w określone wymagania, w tym przypadku, zdolnym odnaleźć się w przestrzeni mniej reklamą zagospodarowanej, a przez to zmieniającej możliwości.
Dostępne formy reklamy na wsi
Najczęściej spotykaną i najbardziej efektywną, jak się zdaje, formą reklamy na wsi będzie oczywiście reklama outdoorowa, w szczególności billboardy i banery. Billboard w widocznym miejscu przy głównej drodze, umieszczony na działce, których nie brakuje, sam z siebie daje już dużo, codziennie mijany przez mieszkańców i przejezdnych. Podobnie ma się sprawa z banerami, umieszczanymi na prywatnych płotach, czy budynkach, będącymi nawet bliżej odbiorcy aniżeli większe instalacje. To dzieje się oczywiście także i w mieście, jednak miasto wymaga silniej zbudowanej strategii, by reklama nie zginęła w tłumie innych propozycji, kierowanych do przechodnia. W przypadku wsi najważniejszy jest dobór miejsca, jednak interferencja między reklamami będzie zdecydowanie słabsza. Dodatkowo w mniejszych miejscowościach i wsiach dobrze może sprawdzić się kolportaż ulotek, a także reklama w lokalnych gazetach i innych działających w okolicy mniejszych mediach, dzięki którym informacja szybciej się rozprzestrzeni i dotrze do większej liczby odbiorców. By reklamować się na wsi więc, przede wszystkim potrzeba rozsądnego rozważenia skali kampanii, oraz odpowiedniego doboru miejsc i wpasowania się w przestrzeń tak, by działać jednocześnie subtelnie, ale efektywnie.