Kampania reklamowa z influencerem? Polski rynek influencer marketingu.

Kampania reklamowa z influencerem? Polski rynek influencer marketingu.

Kiedyś nie do pomyślenia byłoby to, że młodzi ludzie, grający w gry przy internetowej widowni, będą zarabiali na reklamowaniu swoim widzom krzeseł laptopów, bądź foteli gamingowych, a dziewczyny pokazujące jak się malują będą otrzymywać paczki PR-owe od największych producentów kosmetyków na świecie.

Influencer (z ang. influence – wpływ) jest stosunkowo nowym pojęciem, powstałym, by określić osoby, które  swoją działalność prowadzą w mediach społecznościowych. Sylwetka influencera różni się od ogólnie przyjętego obrazu gwiazdy telewizji, czy celebryty – osobowość internetowa jest dużo bliższa odbiorcom, niż postać znana im jedynie z filmów czy artykułów plotkarskich. Influencerzy dzięki temu, że działają na platformach społecznościowych, takich jak Instagram, YouTube, czy Facebook są w stanie nawiązać dużo bliższe relacje z widzami, przez co ich opinie dużo bardziej na ludzi oddziałują.

Czy influencer marketing to dobry sposób na reklamę?

Nawiązanie współpracy z osobowością internetową to kusząca opcja, zwłaszcza w sytuacji, kiedy coraz większa liczba konsumentów nie korzysta już z mediów tradycyjnych, takich jak telewizja czy gazety. Internet sprawia wrażenie neutralnego źródła informacji i opinii – na wyciągnięcie ręki mamy dostęp do artykułów i badań naukowych z całego świata, możemy też wymieniać się spostrzeżeniami i doświadczeniami tak szybko, jak tylko pozwala nam nasze łącze.
W dzisiejszych czasach ogromny wpływ na opinię publiczną mają influencerzy, zarówno małe, jak i duże firmy często wchodzą z nimi we współprace, polegające na tym, że dany bloger/youtuber/instagramer poleca ich produkt na swoim profilu, wspomina o nim w filmie, wstawia zdjęcie z oznaczeniem, relację na Instagramie, recenzuje itd. za wynagrodzenie finansowe, bądź w barterze. Zaletą tego typu strategii marketingowej jest to, że konsument czuje, jakby danego produktu nie polecała mu „pani z telewizji”, a raczej dobra znajoma, co znacząco wpływa na ich zaufanie do danej marki. Influencerzy z reguły mają także konkretne grono odbiorców, dzięki czemu łatwo jest wybrać twórcę, którego profil będzie odpowiedni dla naszej marki i będziemy mieli pewność, że taka reklama trafi dokładnie to tych osób, do których powinna. Badania AdWeek pokazują, że ponad 90% kupujących zaufa bardziej realnej osobie polecającej dany produkt, niż jego klasycznej reklamie. Stąd też widzimy bardzo duże zainteresowanie influencer marketingiem nawet na naszym rodzimym rynku. Jak wynika z raportu „Polski rynek influencer marketingu 2021” przeprowadzonego przez portal REACHaBLOGGER.pl w lutym 2021 roku, reklamodawcy planują coraz więcej inwestować w influencer marketing, jedynie niecałe 25% ankietowanych stwierdziło, że nie planuje żadnych zmian.

Ryzyko współpracy z influencerami

Jak wszyscy doskonale wiemy, każda metoda reklamy ma swoje wady i zalety – nie ma idealnego sposobu, by dotrzeć do wszystkich konsumentów jednocześnie. Tak samo influencer marketing niesie ze sobą pewne ryzyko. Jeśli decydujemy się na współpracę z osobowością internetową, musimy mieć świadomość tego, że każda afera czy skandal, w jakiej weźmie udział, odbije się na wizerunku naszej marki – przykładem tego może być ostatni skandal wywołany przez modelkę, Samuelę Górską, której wypowiedź na instagramie wywołała falę oburzenia i krytyki ze strony internautów, w reakcji na to marki wydały oficjalne oświadczenia, w których odcinały się od współpracy z modelką. Mimo szybkich reakcji i tak wizerunkowo mocno ucierpiały, w końcu nie każdy konsument będzie chciał dokładnie zapoznać się z sytuacją – wielu jest takich, którzy słysząc o nawet byłej współpracy marki z kontrowersyjnym influencerem po prostu się od niej odcina, bo od tego momentu taka firma budzi już tylko złe skojarzenia.
Z drugiej strony za przykład może także posłużyć nieudana współpraca barterowa pomiędzy właścicielką małej firmy sprowadzającej różne akcesoria ręcznej roboty prosto z Balii a Julią Wieniawą. Panie zawiązały współpracę barterową, jednak bez podpisywania umowy (była jedynie słowna), przez co doszło między nimi do nieporozumienia, w efekcie czego sprawa ostatecznie rozegrała się na forum publicznym. Ostatecznie, jak to w sytuacjach konfliktowych bywa, publiczność podzieliła się na dwa przeciwne sobie obozy, przez co ucierpiał wizerunek obu pań.

Influencer marketing – reklama, w którą warto zainwestować

Polski rynek, nawet pomimo ryzyka płynącego z ich niekiedy nieprzewidywalnego wizerunku, coraz mocniej stawia na influencer marketing, widać to bardzo dobrze w zamiarach reklamodawców zapowiadających rozszerzenie swojej działalności związanej z tym obszarem reklamy. Skutkuje ty tym, że rosną także ceny takich współprac, a prognozy wskazują na to, że popularność influencer marketingu będzie tylko rosnąć.

Jeśli potrzebujesz porady, nie wiesz jak skutecznie zareklamować swoją firmę, zgłoś się do nas na darmowe konsultacje. Kontakt do nas znajdziesz na stronie https://www.znajdzreklame.pl/kontakt. Możesz też użyć formularzu kontaktowego – kliknij tutaj.

KONTAKT Z DORADCĄ
Zostaw swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą, by przygotować dla Ciebie ofertę szytą na miarę.