Ile kosztuje reklama na billboardzie – ceny i czynniki jakie na nią wpływają

O kosztach kampanii billboardowej, poza zaplanowaniem i wykonaniem plakatów, stanowią przede wszystkim: dostęp do przestrzeni reklamowej oraz wyklejenie tablic. Stawki oferowane przez właścicieli billboardów są ustalane na podstawie dziesiątek czynników, takich jak np.: lokalizacja, czas trwania kampanii czy pora roku. Przykładowo, ceny wynajmu przeważnie są najwyższe wiosną oraz jesienią ze względu na wzmożony popyt. Niemniej reguła ta może nie zostać zachowana, jeśli np. międzynarodowy koncern organizuje ogromną kampanię latem lub zimą, przyczyniając się do zmniejszenia ilości dostępnych billboardów, a tym, samym do podwyższenia ich ceny. W poniższym tekście przyjrzeliśmy się głównym czynnikom decydującym o cenach billboardów, omówiliśmy ich najpopularniejsze rodzaje oraz przedstawiliśmy konkretne ceny wynajmu reklamy na billboardach w różnych częściach kraju.

Skuteczność i znaczenie kampanii billboardowej

Mimo upływu lat i wielu zmian, jakie zaszły na rynku reklamowym, billboardy cieszą się niesłabnącą popularnością. W 2018 roku wartość rynku reklamy zewnętrznej wyniosła 546,6 mln zł co oznacza wzrost 4,9% rdr. Na korzyść tezy, iż nie jest to jednorazowe odchylenie od normy, a raczej element długoterminowej tendencji, wskazują dane z lat: 2017, 2016, 2015 i wcześniejszych. Skąd tak ogromne zainteresowanie promocją na billboardach i innych nośnikach zewnętrznych?

Główną zaletą reklamy outdoorowej jest możliwość dotarcia do ogromnej grupy odbiorców. Umieszczenie billboardu w atrakcyjnej lokalizacji – np. przy węźle komunikacyjnym – daje szansę dotarcia do tysięcy potencjalnych klientów. Przyglądnijmy się na przykład ruchowi na poznańskim dworcu kolejowym. Według danych Biura Inżynierii Transportu każdego ranka w godzinach 7:00 – 8:00, tak więc w ciągu zaledwie jednej godziny, na dworcu pojawia się ponad 7 000 podróżnych. Dane nie uwzględniają osób, które odprowadzają lub odbierają podróżnych oraz tych, którzy jedynie przechodzą przez teren dworca.

Jaki jest cel kampanii billboardowej? Dla dużej, rozpoznawalnej korporacji może to być uzupełnienie kampanii telewizyjnej lub poinformowanie klientów o nowym produkcie. Plakaty największych przedsiębiorstw pojawiają się w atrakcyjnych lokalizacjach, na dużej liczbie nośników. Dobrym przykładem są tu z pewnością wszechobecne tablice z reklamami znanej polskiej sieci komórkowej – Play. Widnieją na nich wizerunki znanych celebrytów, pojawiających się w reklamach telewizyjnych tej marki, zaś treść najczęściej dotyczy nowych ofert. Mniejsze przedsiębiorstwa zwykle mają inne plany związane z obecnością na billboardach. Przykładowo, lokalny warsztat samochodowy stawia tablicę w okolicy zakładu, aby poinformować o swojej obecności w danej lokalizacji.

Billboard – cena wynajmu i pełna oferta w znajdzreklame.pl

Za sprawą standaryzacji rozmiarów billboardów, w przestrzeni publicznej dominują dzisiaj tablice reklamowe o powierzchni 12 m2 i 18 m2. Oba typy billboardów występują w Polsce w podobnej ilości – na zakończenie 2018 roku było to po ok. 10 000 sztuk. Nie licząc nośników małego formatu, tablice 12 m2 oraz tzw. Frontlight’y o powierzchni 18 m^2 to najpopularniejsze billboardy w Polsce. Jednak uwzględniając wszelkiego rodzaju nośniki reklamy outdoor, zdecydowanym liderem rynku są Citylighty(CLP), których jest dziś ponad 21 000. Suma standaryzowanych billboardów oraz Citylightów to ok. 41 000 sztuk, co stanowi ponad 50% całego rynku nośników zewnętrznych, których końcem ubiegłego roku było w Polsce 72 971. Wymienione rodzaje reklamy zewnętrznej stanowią większość z 17 000 nośników, na których miejsca reklamowe udostępnia nasza firma.

Poszczególne typy nośników znajdują zastosowanie w przypadku odmiennych kampanii, głównie ze względu na zróżnicowany rozmiar, który decyduje także o cenie wynajmu tablicy. Wiemy, że dla każdego, kto decyduje się na billboard reklamowy, cena odgrywa kluczową rolę, dlatego postaramy się jak najdokładniej odpowiedzieć na pytanie, ile kosztuje kampania. Pragniemy jednak zaznaczyć, że każda kampania jest inna, przez co ostateczne koszty możemy przedstawić dopiero po zapoznaniu się z konkretnym zleceniem. Pragniemy zaznaczyć, iż w niektórych przypadkach wyceny mogą być zdecydowanie niższe od przedstawionych poniżej.

Billboard 12 m2

Standardowe billboardy o powierzchni 12 m2, których wymiary wynoszą 5.04×2.38 m. Wykorzystuje się je w kampaniach ogólnopolskich, jak i lokalnych, niektóre z nich wyposażone są w oświetlenie. Stanowią tańszą alternatywę dla billboardów 18 m2 – głównie wtedy, gdy dla dobra kampanii ważniejsza jest ilość niż rozmiar tablic.

Poniżej zamieszczamy grafikę prezentującą szacunkowe ceny reklamy na billboardzie zamieszczonej na okres 1 miesiąca w różnych regionach kraju. Podkreślamy jednak, że doradca niejednokrotnie oferuje ceny niższe od najniższych stawek przedstawionych na grafice.


Jak widać na powyższej grafice, cena reklamy na billboardzie jest najwyższa w województwach: mazowieckim i małopolskim. Niemniej jednak w przypadku Mazowsza statystyki zdecydowanie zawyża Warszawa. Za billboard w Warszawie ceny są bowiem najwyższe w kraju i w przypadku tablic o powierzchni 12 m2 mogą wynieść nawet 1100 zł. Najtańsze ceny nośników oferujemy w województwie świętokrzyskim, gdzie koszt wynajmu billboardu często wynosi nie więcej niż 720 zł.

Billboard 18 m2

Tablice o wymiarach 6×3 m, zapewniające 18 m2 przestrzeni reklamowej. Podobnie jak mniejsze billboardy, występują jako niezależne konstrukcje, ale również w postaci reklam na budynkach. Tutaj jednak podobieństwa się kończą, gdyż najem większego billboardu to co najmniej 2 lub 3-krotnie wyższy koszt poniesiony przez zleceniodawcę. Częściowo wynika to z atrakcyjniejszych lokalizacji większych billboardów, jednak statystyki wskazują również, iż treści przedstawiane na billboardach 18 m2 są o wiele częściej zauważane i lepiej zapamiętywane. Pomimo różnicy w powierzchni wynoszącej zaledwie 6 m2, tablice 12 m2 przeważnie nie osiągają nawet 50% skuteczności swoich większych odpowiedników. Ceny nośników reklamy outdoorowej o powierzchni 18m2 przedstawiają się następująco:

Średnie ceny billboardów 18 m2 są najniższe w województwie śląskim, gdzie za wynajem miejsca na reklamę cena spada nawet poniżej 1800 zł. Najwyższe stawki obowiązują w centralnej Polsce oraz w Małopolsce. Nie powinno dziwić, że największe koszty są związane z wynajmem billboardu w Warszawie – ceny miesięcznej reklamy mogą tu wynieść nawet ponad 2500 zł.

Citylight(nośnik CLP)

Nośniki reklamy zewnętrznej o powierzchni 1.2×1.8 m. Niewielkie plakaty, najczęściej pojawiające się w ścianach wiat przystankowych oraz budynków, jednak występują też jako konstrukcje niezależne. Nośniki CLP służą dotarciu z przekazem do pieszych, głównie tych poruszających się komunikacją miejską, choć w pewnym stopniu również do osób zmotoryzowanych. Reklama tego typu to szansa na dotarcie do odbiorcy, który nie ogląda telewizji. Wykorzystuje się ją również jako uzupełnienie kampanii medialnej. Grafika przedstawia koszty, jakie trzeba ponieść, wynajmując reklamę CLP w poszczególnych województwach:

Podobnie jak w przypadku billboardu, cena za wynajem reklamy w formie Citylight waha się w zależności od województwa, jednak różnice nie są duże. Najdroższe nośniki znajdują się we wschodnio-północnej Polsce, a także w województwach: mazowieckim, małopolskim i podkarpackim. Bardziej niż od województwa, cena Citylight jest zależna od widoczności oraz natężenia ruchu w miejscu, w którym się znajduje. W mniej uczęszczanych lokalizacjach, na przystankach poza miastem czy też na budynkach mieszczących się na uboczu, powierzchnia Citylight jest najtańsza – ceny zaczynają się od ok. 800 zł. Natomiast w centrach dużych miast oraz przy ważnych węzłach komunikacji miejskiej, miesięczna reklama na nośnikach CLP kosztuje zwykle ponad 1500 zł.

Cena wynajmu billboardu zależy również od wielu innych czynników. W kolejnej części artykułu wyjaśniamy, od czego uzależnione są koszty wynajmu miejsca na reklamę outdoorową. Dlaczego w przypadku billboardu w Warszawie cena jest wyższa, niż za najem przestrzeni reklamowej poza miastem? Jakie znaczenie mają czas trwania oraz rozmiar kampanii? Na te i inne pytania odpowiadamy w kolejnych akapitach.

Reklama na billboardach – od czego zależy cena?

Kwestia wyceny miejsca na reklamę zewnętrzną jest bardzo złożona. W grę wchodzi co najmniej kilka czynników, które o niej decydują. Poniżej omawiamy najważniejsze z nich, którymi są:

  • Lokalizacja billboardu
  • Czas trwania kampanii
  • Ilość wynajmowanych tablic
  • Typ nośnika
  • Oświetlenie lub jego brak

Lokalizacja billboardu

We wcześniejszych częściach artykułu wskazaliśmy na zależność między województwem, w którym znajduje się nośnik, a jego ceną. Z czego wynikają różnice w cenach billboardów w różnych częściach kraju? Zwykle są one efektem zróżnicowanego popytu, zaludnienia, liczby dostępnych nośników, cen dzierżawy itp. Ceny wynajmu billboardów zależą również od wielkości oraz popularności danej miejscowości. Tym samym za wynajem billboardów w Warszawie cena będzie wyższa niż w pozostałej części województwa. Podobnie jest w przypadku reklam w Gdańsku, Wrocławiu, Krakowie i w innych miastach wojewódzkich, a jednocześnie ważnych ośrodkach biznesowych i turystycznych.

Kluczowe znaczenie dla kosztów, które trzeba przeznaczyć na kampanię, stanowi zwykle konkretne miejsce, w którym znajduje się billboard. Sytuacja, w której cena za billboard przy rzadko uczęszczanej drodze wynosi 600 zł, a za tablicę przy głównej arterii w tym samym mieście trzeba wyłożyć 2000 zł, to nic niezwykłego. Najwyższe ceny wynajmu przestrzeni reklamowej dotyczą billboardów znajdujących się w lokalizacjach określanych jako POI(Point of Interest) – punkty użyteczności publicznej. Są to okolice dworców kolejowych, węzłów komunikacyjnych, galerii handlowych, deptaków, itd. Warto jednak zaznaczyć, że część firm decyduje się nie różnicować oferty dotyczącej danego miasta, proponując takie same ceny za wynajem billboardów na terenie całej miejscowości.

Czas trwania kampanii

Uważa się, iż miesiąc to najkrótszy okres, przez jaki należy prowadzić kampanię outdoorową, aby przyniosła ona rezultaty. Niemniej warto zauważyć, że aż 70% zasięgu miesięcznej kampanii osiągane jest zwykle w pierwszych 2 tygodniach jej trwania. Zatem dla zwiększenia efektywności kampanii, reklama powinna zmieniać lokalizacje. Pragniemy zaznaczyć, że długoterminowy wynajem przestrzeni reklamowej jest korzystny finansowo – im dłuższa kampania, tym atrakcyjniejsze stawki, które oferujemy naszym klientom. Przy wynajmie 3-miesięcznym możemy zaoferować ok. 10% zniżki, natomiast przy okresie 6-miesięcznym będzie to już nawet 20%. Zaznaczamy jednak, iż są to dane szacunkowe, gdyż każde zlecenie wyceniamy indywidualnie. Wysokość zniżek, jaką możemy zaproponować naszym klientom, zależy po części od aktualnego popytu na przestrzeń reklamową, który zmienia się z miesiąca na miesiąc oraz w specjalnych okresach – np. przedwyborczych.

Ilość wynajmowanych tablic

W niemal każdej branży znajduje zastosowanie zasada, według której im większe zamówienie, tym niższe koszty zakupu lub wynajmu pojedynczego produktu. Naszym produktem jest miejsce na billboardzie reklamowym, zatem im więcej tablic klient wynajmuje, tym wyższe naliczamy zniżki. Rabat jest możliwy ze względu na niższe koszty operacyjne ponoszone przez nas przy udostępnianiu kilku billboardów jednemu klientowi, zamiast osobnym podmiotom. Już przy najmie 5 billboardów oferujemy kilkuprocentowy rabat, który przy zakupie przestrzeni na billboardach w ponad 20 lokalizacjach może wynieść nawet 10%. Wymienione wartości odnoszą się do średnich zniżek, jakie oferujemy naszym klientom, jednak ostatecznie są one uzależnione od kilku czynników, takich jak ceny billboardów w danej lokalizacji czy aktualny popyt.

Oświetlenie lub jego brak

Decyzję w kwestii oświetlenia reklamy pozostawiamy klientom. Przydaje się ono wszędzie tam, gdzie ruch jest duży przez całą dobę, czyli np. przy ruchliwych drogach krajowych. Zalecamy skorzystać z szansy na zwiększenie widoczności reklamy również po zmroku, zwłaszcza że zwykle nie generuje to dodatkowych kosztów lub wzrastają one o zaledwie kilka procent. Musimy jednak zaznaczyć, że billboardy z oświetleniem są dostępne w wybranych lokalizacjach.

Jak uzyskać najlepszą cenę?

Przedstawiliśmy ceny nośników w poszczególnych lokalizacjach, wskazaliśmy również, z czego wynikają różnice w stawkach. Wszelkie dane podane w artykule należy jednak traktować szacunkowo, gdyż ze względu na różnorodność zleceń, nie sposób w jednym tekście jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie o koszty kampanii reklamowej outdoor. Ażeby uzyskać najlepszą możliwą cenę, zachęcamy do kontaktu z naszym doradcą.

Pragniemy również zauważyć, iż posiadamy oferty last minute, które są okazją na wynajem miejsca reklamowego w wyjątkowo niskiej cenie. Standardowo kampanie rozpoczynają się wraz z początkiem miesiąca, natomiast Last minute to oferta wynajmu billboardu lub nośnika CLP od 20. dnia miesiąca. Należy liczyć się z niedostępnością wielu nośników w tym terminie, jednak te, które pozostają wolne, udostępniamy z rabatem sięgającym nawet 30%! Zapraszamy do kontaktu, abyśmy mogli wspólnie znaleźć najlepszą ofertę.

Główne źródła:
https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wartosc-rynku-reklamy-zewnetrznej-w-2018-roku-prognozy-na-2019
http://bertland.pl/billboardy-ceny-najmu-powierzchni-reklamowych-typu-outdoor/
https://biznes.newseria.pl/news/reklama-zewnetrzna,p2017129276
http://idp.org.pl/wp-content/uploads/2015/01/IdP.08.analiza_bit_zck.pdf