Nowa era w reklamie zewnętrznej, czyli dlaczego przybywa citylight’ów i jak je wykorzystać?

Citylight to nośnik nowoczesnej reklamy zewnętrznej, który z roku na rok zyskuje znaczenie w kampaniach promocyjnych dużych i średnich firm. Pierwsze citylight’y pojawiły się w Polsce końcem ubiegłego wieku. Szacuje się, że w roku 2000 było ich już nieco ponad 10 000 wobec 21 363 w roku 2018, w którym to przybyło aż 1048 nośników tego typu. Wzrost ten wpisuje się w dłuższy trend wskazujący na rosnące znaczenie citylight’ów.

W poniższym artykule wyjaśniamy, czym są citylight’y oraz jakie czynniki odpowiadają za ich skuteczność reklamową. Podpowiadamy również, jak najefektywniej wykorzystać je w kampanii.

Citylight – co, gdzie i jak?

W stosunku do pozostałych nośników wykorzystywanych w reklamie outdoorowej, citylight jest niewielki, gdyż jego aluminiowa konstrukcja przyjmuje rozmiary 1,2×1,8 m. Reklama w jakości HD umieszczana jest na plakacie widniejącym za zamykaną szybą. Wyróżniającą cechą citylight’ów jest oświetlenie typu backlight, czyli światło tylne odpowiadające za doskonałą widoczność ekspozycji w dzień, jak i po zmroku.

Nośniki typu citylight znajdują się w najbardziej prestiżowych lokalizacjach o największym natężeniu ruchu – w przejściach podziemnych, na chodnikach, deptakach, parkingach a także w metrze. Główną lokalizację citylight’ów stanowią jednak wiaty przystankowe, z którymi nośniki stanowią integralną całość. Ekspozycja jest zatem adresowana głównie do pasażerów komunikacji miejskiej oraz pieszych, ale także do rowerzystów, użytkowników hulajnóg miejskich, a w pewnym stopniu nawet do osób zmotoryzowanych.

Skąd sukces nośników typu citylight?

Coraz większy popyt na przestrzeń reklamową nośników citylight jest wypadkową wielu czynników. Kluczową kwestią wydaje się możliwość dotarcia z przekazem tam, gdzie nie jest to możliwe poprzez żadną inną formę reklamy zewnętrznej. Ograniczona przestrzeń chodników, przejść podziemnych czy centrów handlowych często uniemożliwia wykorzystanie reklamy wielkoformatowej, jednak citylight’y mieszczą się tam bez trudu.

Pozytywny wpływ na wizerunek marki

Za sprawą oświetlenia wewnętrznego, a także wysokiej jakości wydruku, citylight’y postrzegane są jako innowacyjne nośniki reklamowe, co nie pozostaje bez wpływu na wizerunek marki. Jak wskazują badania, ok. 90% odbiorców twierdzi, że innowacje pozytywnie wpływają na wizerunek organizacji. Warto również zaznaczyć, że citylighty należą do najlepiej postrzeganych nośników reklamowych – aż 66% ankietowanych twierdzi, że ich liczba w przestrzeni publicznej jest odpowiednia.

Wysokie postrzeganie

Nośniki citylight gwarantują wysokie postrzeganie reklamy ze względu na swoje wymiary oraz położenie. Ekspozycja znajduje się na wysokości oczu dzięki wysokości konstrukcji wynoszącej 1,8 m, natomiast szerokość 1,2 m  pozwala objąć wzrokiem całą reklamę. Ponadto citylight umożliwia uszczegółowienie przekazu, ponieważ dzięki ograniczonym rozmiarom, bezpośredniemu kontaktowi odbiorcy z reklamą oraz jej bliskości – w przypadku wiat przystankowych mierzonej w centymetrach – odbiorca bez trudu zapoznaje się z detalami.

Jak wykorzystać citylight’y? Zwiększanie zasięgu i wiele więcej

Od początku swojego istnienia, citylight’y były wykorzystywane do zwiększania zasięgu. Dzisiaj jest to tylko jedno z ich wielu zastosowań marketingowych, jednak wciąż bardzo ważne. Jak już podkreślano, nośniki typu citylight znajdują się w lokalizacjach o dużym natężeniu ruchu, co daje możliwość dotarcia do szerokiego grona odbiorców. Ażeby zobrazować, jak ogromny zasięg mają citylight’y, wystarczy wskazać na wiaty przystankowe – każdego roku potencjalni klienci wykonują ponad 1 mld przejazdów komunikacją miejską. Oczywiście znaczna ich część odbywa się w metrze, jednak na stacjach podziemnych citylight’y również są obecne.

Z pewnością na skuteczność budowania zasięgu poprzez ekspozycje wykorzystujące citylight’y wpływają również czynniki wymienione w poprzednich częściach artykułu – oświetlenie nośników, gwarantujące doskonałą widoczność reklamy przez całą dobę, oraz usytuowanie plakatu na wysokości oczu odbiorców.

Citylight jako uzupełnienie kampanii

Ogromna ilość nośników w zróżnicowanych lokalizacjach sprawia, że citylight’y niejednokrotnie służą dzisiaj do prowadzenia niezależnych kampanii reklamowych. Niemniej jednak doskonale sprawdzają się także jako uzupełnienie kampanii telewizyjnej, zwłaszcza w przypadku podmiotów chcących dotrzeć do młodych odbiorców, coraz rzadziej korzystających z telewizji, a jednocześnie stanowiących znaczny odsetek użytkowników komunikacji miejskiej.

Dane zbierane w ostatnich latach wskazują, że im młodsza grupa wiekowa, tym mniej czasu spędza przed telewizorem. Według badań przeprowadzonych przez Nilssen Audience Measurement osoby z przedziału wiekowego 20-39 lat spędzają przed telewizorem niewiele ponad 3h dziennie. Co więcej, często wykorzystują telewizor, aby oglądać płatne serwisy VOD, które nie wyświetlają reklam, natomiast klasyczna telewizja traci popularność wśród młodych dorosłych. Trend ten jest wyraźny co najmniej od dekady i to w niemal całej Europie. Już w 2015 roku wskazywano, iż przeciętny Europejczyk w wieku 18-24 lata ogląda telewizję o 32 procent rzadziej niż 5 lat wcześniej. Nic zatem dziwnego, że reklamodawcy szukają innych sposobów dotarcia do młodych odbiorców. Nie powinno również dziwić wykorzystanie citylight’ów prezentujących ekspozycje na wiatach przystankowych i w stacjach metra, gdyż młodzi dorośli wyjątkowo często poruszają się komunikacją miejską – studenci i uczniowie chętnie korzystają ze zniżek na bilety, ponadto wielu z nich nie posiada prywatnych samochodów.

Reklama kontekstowa – jak użyć do niej citylight’ów?

Jedną z zalet nośników typu citylight jest obecność w wielu lokalizacjach. Dlatego też doskonale sprawdzą się one w reklamie kontekstowej, nakierowanej na konkretną grupę odbiorców. Chcąc dotrzeć do osób zmotoryzowanych, warto wykorzystać citylight’y na parkingach – na przykład przed supermarketami. Promocja na deptaku uczęszczanym przez turystów to sposób na skuteczną promocję dla restauracji czy klubu, natomiast celując w grupę odbiorców ceniących sobie aktywność fizyczną, warto wykorzystać nośniki ustawione przy ścieżkach rowerowych.

Citylight’y to nośniki nowej generacji, których z roku na rok przybywa w przestrzeni publicznej. Rozwój tej formy reklamy zewnętrznej sprawił, że dzisiaj niezwykle skutecznie pomaga ona zwiększać zasięg, sprawdza się jako uzupełnienie kampanii, a nawet jest wykorzystywana w reklamie kontekstowej. Co więcej, kampania z wykorzystaniem citylight’ów – przeprowadzona według dobrze opracowanej strategii – poprawia wizerunek marki.

Źródła:

http://zim.pcz.pl/znwz/files/Innowacje-jako-narz-dzie-kszta-tuj-ce-pozytywny-wizerunek-organizacji.pdf 
http://www.techgrafq.pl/blog/czym-jest-citylight-i-jak-mozna-go-wykorzystac/ 
https://oohmagazine.pl/96,reklama-w-rytmie-miasta.html 
https://www.signs.pl/reklama-zewnetrzna-w-polsce%3A-raport-2018%2C-prognoza-2019,381272,artykul.html 
https://grupaiqs.pl/kto-dzis-jeszcze-oglada-telewizje-wyniki-badania-iqs96/ 
https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/mlodzi-ludzie-z-europy-coraz-krocej-ogladaja-telewizje-zyskuja-platne-serwisy-vod 
https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ile-minut-oglada-sie-telewizje 
https://www.spidersweb.pl/2015/07/czas-przed-telewizorem.html 
https://www.ztm.waw.pl/informacje.php?i=1454&c=98&l=1 
http://www.banerypo14.pl/img/produkty/PLAKATWFORMAT/citylight.jpg