Reklama zewnętrzna i reklama online – jak ich połączenie wpływa na skuteczność przekazu?

Reklama zewnętrzna jest jedną z najstarszych i najłatwiej przyjmowanych przez odbiorców form marketingu. Billboardy i Citylighty na przystankach, budynkach i dworcach są już praktycznie nieodłączną częścią infrastruktury dużych i mniejszych miast. Według badań IPA Les Bineta i Petera Fielda, reklama outdoorowa bez względu na pojawianie się nowych kanałów reklamowych, nadal gwarantuje nawet 90% zasięgu. Taki wynik, wbrew pozorom jest nietrudny do uzyskania , ponieważ co najmniej 98% osób spotyka na swojej drodze co najmniej jeden billboard w ciągu tygodnia. Przy przełożeniu na liczbę mieszkańców danej miejscowości i natężenie ruchu – dane te są naprawdę oszałamiające.

Dzięki popularyzacji Internetu (większość osób nie wyobraża sobie bez niego życia), już same reklamy internetowe gwarantują pełen sukces kampanii. Można jednak dodatkowo zwiększyć potencjał obu form marketingu i liczyć się z jeszcze szerszym odbiorem, a co za tym idzie – skutecznością. Co zatem zrobić, aby kampania reklamowa była najbardziej skuteczna i dosłownie docierała wszędzie i do każdego?

Czemu warto połączyć reklamę online z outdoorową?

Najaktualniejsze badania donoszą, że połączenie reklamy zewnętrznej i reklamy online może mieć wpływ na odbiór kampanii o ponad 30%! Bardzo istotnym elementem, który ma niebagatelne znaczenie dla efektów i zapamiętywalności kampanii jest to, że spójna szata graficzna, hasło lub logotyp mogą być jednocześnie wyświetlane tylko w strategicznie określonej lokalizacji na:

  • ekranach smartfonów
  • ekranach typu AdWalk
  • billboardach i innych formach reklamy zewnętrznej

Takie rozwiązanie nie tylko ułatwia zapamiętywanie ale jest w stanie wpłynąć psychologicznie na stworzenie w odbiorcy konsumenckiej potrzeby. Dzięki uzupełnieniu tradycyjnej zewnętrznej kampanii reklamowej o reklamę online można  więc dostarczyć odbiorcom jeszcze więcej informacji i skłonić ich do działania. Wiele osób podczas dnia napotyka interesującą reklamę, której treść wzbudza ciekawość. Dzięki możliwości śledzenia reklamy online, można szybko przekierować klienta na stronę określonej firmy.

Banery reklamowe i billboardy są doskonałym sposobem na dotarcie do każdego – nawet osób, które nie mają dostępu do Internetu (np. osoby starsze – grupa odbiorców z dużym potencjałem konsumenckim).  Od reklamy outdoorowej nie da się uciec, strategicznie ulokowana wykorzysta  czas oczekiwania spędzony w korkach, na przystanku, lotnisku i dworcach. Z kolei główną zaletą reklamy internetowej jest to, że można decydować do jakiej grupy odbiorców ma trafić. Kampanie online mogą  być kierowane do określonych grup – można wyświetlać swoje reklamy np. kosmetyków na stronach poświęconych wizażu i pielęgnacji, a reklamę biura podróży na stronie poświęconej turystyce.

Jak się okazuje, połączenie obu form reklamy – niezależnie od tego czy jest to spot w TV, billboard umieszczony w miejscu o dużym natężeniu ruchu, czy też reklama online na popularnym portalu – jest w stanie zmaksymalizować skuteczność kampanii.

Korzyści z integracji reklamy zewnętrznej z reklamą online

Dzięki nowoczesnym możliwościom wyświetlania reklam na specjalnych ekranach (np. na przystankach, dworcach, w metrze i autobusie) można mieć wpływ na określony czas ich emisji, dzięki czemu specjaliści od marketingu zyskują całkowicie nowe możliwości w zakresie tworzenia strategii kampanii. Geofancing  jest skutecznym sposobem na dotarcie do określonej grupy osób, w konkretnym miejscu. Według profesjonalnych badań,  dodanie do kampanii internetowej, tradycyjnej reklamy zewnętrznej może potroić jej ogólny zasięg!

Połączenie kampanii outdoorowej z reklamą internetową działa na wielu płaszczyznach. Odbiorca reklamy i potencjalny klient marki zauważy kampanię nie tylko przeglądając strony internetowe, lub logując się na prywatną pocztę, ale trafi na nią również np. w drodze do pracy i na zakupy. Włączenie do swojej kampanii obu form reklamy tworzy więc trwałe i mocne wrażenie i pomaga odbiorcom dobrze zapamiętać przekaz. Badania wykazały, że osoby, które widziały kampanię outdoorową, mają znacznie większe szanse na kontynuację i nawiązanie kontaktu z tą marką przeglądając popularne strony na swoim urządzeniu mobilnym. Reklama zewnętrzna może zatem posłużyć jako podstawa do zachęcania konsumentów do łączenia się z marką w bardziej bezpośredni sposób.

Wykorzystaj siłę Social Mediów!

Nawet 70% młodych osób (od 18 lat wzwyż) potwierdza, że co najmniej raz w ciągu 7 dni zwróciło szczególna uwagę na reklamę zewnętrzną. W połączeniu z powszechnym używaniem smartfonów i korzystania z mediów społecznościowych daje to niesamowite rezultaty! Aż 4 na 10 osób dorosłych przyznaje, że po zwróceniu uwagi na billboard lub reklamę na przystanku, weszło na stronę reklamodawcy, sprawdziło jego stronę na Facebooku (38% ankietowanych) lub Instagramie (25% osób poddanych badaniu). To niezaprzeczalne dowody na to, że połączenie dwóch form reklamy ma duży wpływ na zasięg kampanii, a także przyciągnięcie młodszego grona odbiorców. Ponadto, połączenie kampanii telewizyjnej i tej prowadzonej za pośrednictwem Facebooka – realnie zwiększa rentowność firmy, ponieważ bezpośrednio wpływa na zwiększenie sprzedaży. Przy porównywaniu różnych kanałów marketingowych, czyli kampanii prowadzonych na Facebooku, jak i reklamy zewnętrznej – wpływ na odbiorców przy ich synergii jest nawet o 13% większy. Kolejnym czynnikiem, który odpowiada za skuteczność przekazu kampanii jest spójność. Wszystkie banery, plakaty i interaktywne reklamy internetowe powinny być jednolite i uzupełniające się. Jeśli korzysta się z kilku platform – dobrze jest zadbać o to, aby reklama była spójna i zachowywała ciągłość (jeśli wykorzystuje się np. storytelling). Jeśli utworzy się innowacyjną kampanię reklamową online, osoby, które ją zobaczą, mogą chcieć udostępnić ją na Facebooku, Twitterze lub Instagramie, zwiększając zasięg i wzmacniając wpływ kampanii.

Korzystając z reklamy online w połączeniu z kampaniami outdoorowymi, można na bieżąco śledzić sukces reklamy za pomocą specjalnie stworzonych strategii. Reklama zewnętrzna może przynieść firmie wiele pozytywnych rezultatów i poprawić jej rentowność, a w połączeniu z reklamą online daje naprawdę ogromne rezultaty. Przy opracowywaniu zintegrowanej kampanii reklamowej, warto zasięgnąć porady specjalistów – to zwiększy długoterminowe zyski i zmniejszy ryzyko braku zwrotu z inwestycji.

Źródła:

  1. https://bubbleoutdoor.com/combine-ooh-with-online-advertising-to-drive-search/
  2.  https://www.facebook.com/business/news/insights/maximize-reach-with-out-of-home-and-facebook-campaigns