Femvertising – kobieta w reklamie

Wyobraź sobie rok 1929, Nowy Jork. Wielka coroczna parada wielkanocna. Tłumy uśmiechniętych rodzin świętują, wiwatują a wśród nich fotoreporterzy, którzy z zapałem prześcigają się o najlepsze zdjęcia. Nic w tym dziwnego, prawda? No cóż – nic dziwnego by w tym nie było, gdyby nie fakt, że fotoreporterzy zwróceni byli nie w stronę parady, a w stronę grupy kobiet jawnie palących papierosy. Przypominamy, że to rok 1929 – a kobiety publicznie palące, to ówcześnie najzwyczajniej skandal.

W tych czasach kobiety paliły jedynie w ukryciu! Ba! W Nowym Jorku palenie przez kobiety było zwyczajnie zabronione! A zatem cała ta sytuacja była niezłym ewenementem. Następnego dnia pierwsze strony gazet w całym kraju mówiły o akcji „Torches of Freedom”. Dla PRowców i marketingowców z całego świata jest to dzień, który rozpoczął nową erę reklamy.

Torches of Freedom a Femvertising

Edward Bernays w 1929 otrzymał zlecenie od American Tobacco Company – jego zadanie? Wypromować palenie papierosów, a jakże! Postanowił więc wypromować palenie papierosów wśród kobiet, bo zauważył, że są one niewykorzystaną bazą konsumentów. Zatrudnił więc 10 kobiet, które podczas parady miały jedynie zapalić papierosy. Jak wiecie ze wstępu – efekt został osiągnięty. O akcji pisały następnego dnia wszystkie gazety w kraju.

Nieco później, w 1968 roku podobnie rolę kobiet wykorzystał Philip Morris w kampanii reklamowej z hasłem: “We make Virginia Slims especially for women because they are biologically superior to men”.

Po co to piszemy? Bynajmniej nie dlatego, że zachęcamy do palenia papierosów 😉 Piszemy o tym dlatego, że akcja Edwarda Berneaysa według wielu specjalistów uchodzi za pierwszy przejaw Femvertisingu – choć zupełnie innego, niż ten z którym teraz mamy do czynienia 😉

Femvertising – co to jest? 

Femvertising – termin ten oficjalnie zawładnął słownikami marketingowców w 2014 roku. Za chwilę, w której termin femvertising został „wypowiedziany”, można uznać panel AdWeek 2014 moderowany przez Samanthę Skey z SheKnows Media. Omawiano wtedy trend femvertisingu i to, jak zmienił sposób, w jaki branża zwraca się do kobiet-konsumentek. Eksperci zwrócili uwagę na zmianę w przedstawianiu kobiet: przekaz stał się pozytywny, płeć piękna wielowymiarowa.

Femvertising to ogólnie rzecz biorąc reklama wzmacniająca pozycję kobiet. To rodzaj strategii marketingowej i komunikacyjnej stosowanej przez marki, za pomocą której te starają się inspirować i wzmacniać pozycję kobiet w każdym wieku poprzez pro-kobiece przesłanie, jednocześnie promując swoje produkty i generując większe zaangażowanie.

W XXI wieku femvertising zyskał nową rolę nie tylko jako wzmocnienie pozycji kobiet, ale także w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu i filantropii korporacyjnej. W tym kontekście eksperci w tej dziedzinie wskazują na trzy kampanie reklamowe, które ze względu na ich ogromną popularność i dochodowe wyniki zostały powszechnie uznane za przejawy nowego fenomenu w XXI wieku.

Jakie to reklamy?

Dove For Real Beauty

Pantene – Sorry, not sorry

Always #LikeAGirl

 

Z naszej strony polecamy też świetną reklamę Sally Hansen #Shetopia, która pokazuje świat przez pryzmat kilkunastu kadrów, ukazujących sztampowe sceny damsko-męskie, ale… z odwróceniem tych ról!