Reklama w internecie – czym jest Google Ads i jak je wykorzystać?

Google Ads(do 2018 roku Google AdWords) to najpopularniejszy system reklamy internetowej, zapewniający promocję w formie wyróżnienia linków sponsorowanych, reklam tekstowych i graficznych, a także materiałów wideo. Oferta płatnych reklam od Google pojawiła się w 2000 roku, początkowo ciesząc się niewielkim zainteresowaniem, jednak w 2017 roku przychody firmy czerpane z reklamy przekroczyły 100 mld dolarów amerykańskich. Często Google Ads jest błędnie postrzegane jako alternatywa dla pozycjonowania organicznego. W rzeczywistości najlepiej stosować oba rozwiązania jednocześnie, gdyż gwarantuje to wzrost liczby kliknięć nawet o 20%. Ponadto, Google Ads to nie tylko promocja w wynikach wyszukiwania.

Możliwości, jakie daje Google Ads
Dane szacunkowe wskazują, że ok. 95% użytkowników internetu w Polsce korzysta z wyszukiwarki Google. Nie dziwi zatem, że reklamodawcy chętnie korzystają z udostępnianych przez Google rozwiązań reklamowych, które wyróżniliśmy poniżej:

Reklama w sieci wyszukiwania – linki sponsorowane, pojawiające się nad wynikami organicznymi, oznaczone jak reklama. Użytkownik sam ustala frazy, na których wyszukania chce wyświetlać link do swojej strony.

Dynamiczna reklama w wyszukiwarce (DSA) – ulepszona wersja promocji w sieci wyszukiwania. Reklamodawca tworzy tylko 1 linijkę opisu, natomiast nagłówek oraz stronę docelową ustala Google, na podstawie konkretnego wyszukania. Dzięki DSA w wynikach wyświetlają się bezpośrednie linki do kategorii, a nawet produktów. Przykładowo, użytkownikowi internetu, który szuka konkretnego modelu pralki, po wpisaniu jej nazwy w wyszukiwarce wyświetli się link z nagłówkiem zawierającym nazwę produktu i odnośnik do strony produktowej w sklepie korzystającym z DSA. Google wskazuje na wyjątkową skuteczność tej formy reklamy, posługując się przykładem serwisu trivago, który po wdrożeniu DSA zwiększył wskaźnik klikalności(CTR) o 140%.
Reklama w sieci reklamowej – najczęściej reklamy w formie linku graficznego, zamieszczane na stronach należących do Google i na witrynach partnerskich. Wśród partnerów znajdują się największe serwisy w kraju, jak Onet czy Interia, ale też mali wydawcy udostępniający przestrzeń reklamową poprzez Google AdSense. Materiały kolportowane w sieci reklamowej Google docierają do 9 na 10 użytkowników internetu.
Kampania produktowa – reklamy konkretnych produktów lub kategorii, wyświetlane zarówno w sieci wyszukiwania, jak i w sieci reklamowej. W tym przypadku frazy, na które wyświetlana jest reklama ustala algorytm, a nie reklamodawca, stąd też kluczową rolę odgrywa optymalizacja materiałów reklamowych. Ponadto, plik produktowy poddawany jest również ocenie Google, która decyduje o liczbie i miejscach wyświetleń danej reklamy.
Reklama wideo – promocja materiałów wideo w formie reklamy In-Stream, będącej przerywnikiem filmów zamieszczanych w serwisie YouTube. Ponadto, reklamowane wideo jest promowane w wyszukiwarce YouTube, będącej drugą największą wyszukiwarką po Google.
Reklama aplikacji – zachęta do ściągnięcia aplikacji. Materiały reklamowe z linkiem pojawiają się w Google Play, a także w wyszukiwaniach oraz na stronach partnerskich.

Rozliczanie reklamy w Google Ads
Ceny reklam w Google Ads są ustalane samodzielnie przez reklamodawców. Ażeby link do strony znalazł się nad linkami konkurencji, a materiały w sieci reklamowej pojawiały się częściej i na bardziej renomowanych stronach, trzeba przebić oferty rywali. Google podczas licytacji ocenia proponowaną stawkę oraz jakość reklam podmiotów z tej samej branży, a następnie wybiera lepszą ofertę. Zatem reklama w Google Ads kosztuje tyle, ile wynosi najwyższa oferta od reklamodawców. W przypadku mało popularnych fraz może to być jedynie kilkanaście groszy za kliknięcie lub nawet kilka groszy za wyświetlenie reklamy, w zależności od wybranej formy rozliczenia. Najpopularniejsze frazy, przyciągające liczną i mocną konkurencję, generują koszty rzędu kilkudziesięciu złotych za kliknięcie i niewiele mniej za wyświetlenie reklamy.

Reklama w systemie Google Ads może być rozliczana na kilka sposobów, w zależności od formy promocji oraz preferencji reklamodawcy. Główne metody rozliczania, to:

Cost Per Click(CPC) – opłata pobierana jest każde kliknięcie w reklamę.
Cost Per Mille(CPM) – rozliczenie dotyczy wyświetlenia reklamy 1000 razy.
Cost Per Action(CPA) – ustala się stawkę za konwersję lub inną określoną akcję na stronie reklamodawcy.
Cost Per View(CPV) – reklamodawca płaci za każde wyświetlenie reklamy – dotyczy tylko materiałów wideo.

Optymalizacja reklamy w Google Ads
Materiały promowane w sieci reklamowej oraz w kampaniach produktowych wymagają optymalizacji, aby podczas licytacji Google doceniło ich jakość wyżej od jakości konkurencyjnych materiałów. Kluczem do sukcesu jest przygotowanie atrakcyjnego, poprawnego językowo opisu, adekwatnego do przedmiotu reklamy, z uwzględnieniem słów kluczowych. Niezbędna jest również nienaganna estetyka reklamy. Ponadto, nawet w przypadku reklamy w sieci wyszukiwań, w celu zwiększenia atrakcyjności materiału dla Google, a także klikalności i konwersji, wskazana jest optymalizacja, która dotyczy tu akurat strony docelowej.

Moc reklamy w Google Ads
Z przygotowanego w 2019 roku przez Izbę Gospodarki elektronicznej raportu wynika, że ponad 60% polskich użytkowników internetu dokonuje zakupów w sieci. Do nich wystarczy doliczyć użytkowników, którzy w internecie szukają najlepszych usługodawców i sprzedawców stacjonarnych z okolicy, aby przekonać się, jak ogromny potencjał ma reklama w Google Ads. Jednak nie zawsze wskaźniki skuteczności i opłacalności reklamy, takie jak CTR(Click Through Rate), ROI(Return On Investment) czy ROAS(Return On Ad Spend) przyjmują oczekiwane wartości. Niektóre kampanie ponoszą porażki, z takich przyczyn, jak: brak lub niepoprawna optymalizacja, nieprawidłowo dobrana grupa docelowa, zbyt niskie nakłady finansowe, niezadbana strona internetowa obniżająca konwersję i wiele innych. Promocja w Google Ads jest zatem działaniem bardzo wskazanym zarówno dla dużych, jak i małych firm, o ile kampania zostanie przygotowana profesjonalnie.

Źródła:
support.google.com/google-ads/answer/6274794?hl=pl 
delante.pl/czym-sa-reklamy-google-ads/ 
blog.verseo.pl/google-adwords-co-to-jest/ 
ppcefekt.pl/google-ads-co-to-jest/ 
www.grupa-tense.pl/blog/czym-jest-pozycjonowanie-organiczne-wady-i-zalety/ 
delante.pl/google-ads-mity/ 
widoczni.com/blog/pozycjonowanie-adwords-synergia-czy-kanibalizacja/