Dlaczego mój CPC na Facebooku rośnie, a ROAS się nie zmienia? Odpowiadamy!

Prowadząc działania reklamowe na Facebook’u trzeba być przygotowanym na różne ewentualności, które związane są z nieustannym rozwojem portalu i aktualizacjami algorytmów. Jedną z takich ewentualności są wzrosty kosztów za dotarcie do użytkownika, podczas gdy zwrot z inwestycji pozostaje bez większych zmian. Z czego to wynika? Temu zagadnieniu poświęciliśmy nasz dzisiejszy artykuł.

  1. Co to jest CPC?
  2. Dlaczego mój CPC rośnie?
  3. Jak utrzymać budżet rozwijając ilość konwersji?

Co to jest CPC?

CPC (cost per click) to określenie, które odnosi się do obliczeń marketingowych. Oznacza średni koszt klieknięcia w emitowaną reklamę, który ustalany jest na podstawie wielu czynników, m.in. maksymalnej stawki, jaką jesteśmy w stanie zapłacić za pojedynczy klik. Prościej mówiąc, to koszt dotarcia do użytkownika, który po zobaczeniu naszej reklamy kliknie w nią i przejdzie na stronę docelową. Jest to jeden z podstawowych wskaźników w marketingu internetowym, na podstawie którego ustalane są budżety reklamowe.

Dlaczego mój CPC rośnie?

Facebook to wciąż największy portal społecznościowy na świecie. Szacuje się, że globalnie platforma ma ok. 3,3 miliarda aktywnych użytkowników, a jej dochody z reklam wzrastają rocznie nawet o 20%. W roku 2020 Facebook zarobił przynajmniej 85,96 miliardów dolarów (dane z roku 2021 nie są jeszcze dostępne) i jest to o 22,2% więcej w porównaniu do roku 2019. Skąd zatem biorą się tak zadziwiające wzrosty? Kluczowym czynnikiem jest oczywiście stały dopływ nowych reklamodawców, jednak istotny wpływ mają również rosnące stawki CPC. Facebook chce zarabiać więcej i dobrze wie, jak to robić. Gdy reklamowana usługa lub produkt w ramach konkretnego budżetu osiągają dany ROAS, z czasem albo zacznie on spadać, albo stawki CPC wzrosną. Możesz wówczas odnieść wrażenie, że twoja reklama przestała działać. Nic bardziej mylnego! Kampania jest dobrze zoptymalizowana, przynosi ci satysfakcjonujący dochód, dlatego zgodnie z algorytmami Facebooka musisz zapłacić więcej, aby więcej zarobić. Mało tego: jeśli nie zwiększysz budżetu, to bardzo prawdopodobne jest (a właściwie wręcz pewne), że ilość konwersji zacznie sukcesywnie spadać. Brzmi to co prawda dość zniechęcająco, jednak istnieją pewne rozwiązania, które mogą uratować tę sytuację i rozwinąć twój biznes.

Jak utrzymać budżet rozwijając ilość konwersji?

Gdy Facebook wciąż domaga się zwiększenia budżetu, a twój ROAS spada, możesz odnieść wrażenie, że twoja kampania stanęła w miejscu lub coś poszło nie tak. Prowadząc działania reklamowe w obrębie Facebooka niezwykle istotne jest to, aby stale je monitorować i optymalizować. To, co działało kilka miesięcy temu, może nagle przestać działać lub okazać się mało rentowne. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby prowadzonym kampaniom poświęcać możliwie dużo czasu: analizować je, szukać nowych rozwiązań i możliwości. Jeśli zależy ci, aby utrzymać miesięczny budżet reklamowy i nie musieć płacić więcej za zysk na takim samym poziomie, jak kilka miesięcy wcześniej, niezbędne może okazać się całkowite przebudowanie kampanii i wykorzystanie innych kierunków jej rozwoju. W tym celu najlepiej odbyć stosowny kurs z zakresu reklamy w mediach społecznościowych lub poprosić o wsparcie dedykowanego specjalistę PPC.

Podsumowując: jeśli nie będziesz stale analizować i rozwijać swoich kampanii na Facebooku, przygotuj się na konieczność zwiększenia budżetu reklamowego lub odczuwalne spadki konwersji.