Znajdź reklamę

Baza wiedzy ZnajdźReklamę.pl

Reklama – małe miasto, wielkie perspektywy

Chcąc rozreklamować się w małym mieście, lokalna firma nie musi wcale oklejać banerami całej swojej okolicy. Postępujący rozwój świata internetowego sprawia, że coraz łatwiej wykorzystywać go jako pełnoprawne narzędzie marketingowe, przynoszące wymierne korzyści. Reklama za pomocą środków masowego przekazu, w tym przypadku Internetu, odbywa się na kilka różnych sposobów, nie traci jednak na sile względem reklamy zewnętrznej, a wręcz niejednokrotnie ułatwia pracę, lub nawet zyskuje nad outdoorem całkiem sporą przewagę. Jednak, co ma do tego małe miasto?

Małe miasto to nie tylko przestrzeń, jaką znasz

Próbując wypromować swoją firmę w małej miejscowości, siłą rzeczy zawsze trzeba określić grupę docelową i budować ogólne zaufanie do swojej marki. Jednak, w przypadku klasycznej reklamy outdoorowej, kontrola nad przebiegiem kampanii jest bardzo utrudniona, przynajmniej względem kampanii internetowych. Ogromnym plusem opcji reklamy za pośrednictwem platform internetowych jest chociażby możliwość optymalizowania lokalizacji, a zatem docierania z reklamą do osób już nie tylko możliwie zainteresowanych danym produktem, czy usługą, lecz także znajdujących się w miejscu, w którym funkcjonuje firma, lub też, w którym po prostu ów produkt chcemy wypromować. Jest to naprawdę spore udogodnienie, jeżeli połączy się je z resztą płynących z tego typu kampanii korzyści.

Dobre strony kampanii internetowych – skuteczna reklama

Za pomocą kampanii przy użyciu wielkich platform, takich jak Google, Facebook, Instagram, czy YouTube reklama dociera do odbiorcy szybciej, ponadto celuje od razu w wybranych konsumentów, którzy najprawdopodobniej będą zainteresowani ofertą. Dodatkowo, od odbiorców cała sytuacja wymaga mniej wysiłku, co zwiększa szanse na powodzenie. Czym innym jest bowiem kliknięcie obrazka, a czym innymi poszukiwania w sieci sensu ujrzanego wcześniej billboardu. Ponadto, sporym ułatwieniem pracy jest stały dostęp do statystyk i raportów, które pozwalają śledzić skalę rozpowszechniania reklamy i postępów kampanii, co jest niewyobrażalne w kampanii klasycznego OOH. Kampania internetowa cechuje się także większą dynamiką, jest ciągle w ruchu, pozwala na przekształcanie w czasie rzeczywistym i dostosowywanie jej do potrzeb konsumenta, a także usprawnianie dotarcia do grupy docelowej.

Czy w takim razie wypada porzucić outdoor?

Oczywiście — nie. Reklama outdoorowa wciąż dorównuje swoją skutecznością reklamie internetowej, a ich połączenie dodatkowo, dość silnie, podbija możliwości dotarcia do konsumenta. Najskuteczniejszą formą reklamy nie jest ani jedno, ani drugie, lecz ich zgrabne połączenie, które, bazując na ciągłym, acz uprzejmym przypominaniu się odbiorcy, budować będzie pewien oswojony schemat, który wzbudzi w nim zainteresowanie tym, co przedsiębiorca chce mu zaoferować. Harmonia pomiędzy obiema formami jest bardzo przydatna. Nie zmienia to jednak faktu, że Internet ma już na ten moment niebywałą siłę, skoro rywalizuje z naszą codziennością w świecie i wychodzi mu to całkiem nie najgorzej.

Na czym polega reklama w małym mieście?

Każda współczesna przestrzeń, zagospodarowana nieco silniej przez człowieka, staje się, w pewnym momencie, swego rodzaju przestrzenią wystawienniczą. Najczęstszą formą ekspozycji są aktualnie, mimo woli, reklamy, które pojawiają się zarówno w wielkich miastach, gdzie nieraz ciężko znaleźć wolną od ich plamę betonu, jak i we wsiach i mniejszych miejscowościach, nie aż tak jeszcze w tę sieć wplątanych. Czy jednak można powiedzieć, że w takim razie reklama w małym mieście jest inna, działa na odmiennych zasadach, własnych może, względem reklam z miast większych? Gdyby się jej przyjrzeć, można by mieć wątpliwości. Jej zasady działania są w gruncie rzeczy takie same, choć realizują się, jak się zdaje, w nieco odmienny sposób, warto jednak mieć ją na uwadze.

Jakie reklamy znajdują się w małych miastach?

Przeważnie sytuacja nie wygląda wcale tak, że rezygnuje się z reklamy zewnętrznej, outdoorowej, wychodząc z założenia jakoby nie miała ona w mniejszych miejscowościach zastosowania, czy własnego miejsca. Owszem, pole dla tego typu reklamy jest w pewnym sensie ograniczone, głównie w sensie stricte materialnym, fizycznym, nie oznacza to jednak zupełnego zrezygnowania z OOH. Banery na ogrodzeniach, billboardy, oklejone reklamami samochody i autobusy nadal znajdują swoje zastosowanie i mogą skutecznie pełnić swoje funkcje. Reklamują bowiem to, co mają reklamować, w ten sam sposób, jak przebiega to w dużych miastach. Jedyne co się zmienia, to kwestia podejścia do ich instalacji, bardziej ostrożnego zazwyczaj i współistnienia z przestrzenią mniej skomercjalizowaną. Reklamy mogą być silniej personalizowane i dostosowywane pod społeczność lokalną, choć wcale nie muszą. Nieraz zdarza się, że reklama w małym mieście stanowi tylko przedłużenie wielkiej kampanii obejmującej o wiele większy obszar.

Jak powinna wyglądać dobra reklama w małym mieście?

By reklama, czy też kampania reklamowa były dobre, muszą być skuteczne, by natomiast były skuteczne, powinny być przemyślane i ułożone według rozsądnej strategii. Przestrzeń mniejszego miasta można zgrabnie podporządkować reklamie, bez jednoczesnego zakłócania jej. Należy przede wszystkim wziąć pod uwagę walory mniejszej miejscowości i elementy, w których zyskuje przewagę nad większymi i odpowiednio z nimi pracować. Mniej innych reklam to zdecydowanie spory plus, wzbudzanie większego zainteresowania mieszkańców – tym bardziej. Trzeba tylko umiejętnie to wykorzystać. Różnice w planowaniu rozmieszczania reklam w zależności od wielkości miasta Podstawowe różnice przebiegają na płaszczyźnie rozplanowywania kampanii reklamowych, gdy dysponuje się innymi rodzajami przestrzeni, nie sposób zagospodarować je w taki sam, określony sposób. Reklama zewnętrzna, poprzez swoje silne zakorzenienie w płaszczyznach miasta, wymaga konkretnego planowania przestrzennego, a jak wiadomo, małe miasto daje teoretycznie mniejsze możliwości rozmaitych kombinacji, jednocześnie ułatwiając rozważania nad lokalizacją idealną.

Małe miasto a skuteczna kampania reklamowa

Utarło się już kojarzenie kampanii reklamowych i marketingu na szeroką skalę z wielkimi miastami, przepychem, plątaniną kolorów i wzorów w miejskiej dżungli, wypełnionej treściami po brzegi. Tymczasem kampania na mniejszą skalę nie musi wcale oznaczać mniejszych możliwości dotarcia do klienta. Wręcz przeciwnie! Strategiczne podejście do kampanii reklamowej w małym mieście, pozwala na wzbudzenie większego zainteresowania, aniżeli miałoby to miejsce w metropolii, w której większość informacji z natury ludziom umyka. Planując więc reklamowanie się poza wielkimi ośrodkami, w mniejszych miejscowościach, należy mieć na uwadze, że całe przedsięwzięcie jak najbardziej ma sens i przyniesie najprawdopodobniej bardzo dużo wymiernych korzyści. Tylko najpierw trzeba je zaplanować.

Jak powinna wyglądać kampania reklamowa?

Należałoby właściwie zastanowić się najpierw nad tym, czym właściwie cechuje się porządna kampania. Zdawać by się mogło, że wymaga ona czerpania ze wszystkich możliwych gałęzi marketingu, nie jest to jednak konieczne – czasem o wiele skuteczniejsze staje się skupienie na jednym rodzaju nośnika i przystosowanie go dobrze, aniżeli wprawienie w ruch zestawu niezestrojonych ze sobą różnych rodzajów reklamy zewnętrznej. Celem kampanii reklamowej nie jest przemęczenie odbiorcy nadmiarem bodźców, lecz zainteresowanie go przedmiotem danej reklamy, a także – tym bardziej w świecie, w którym marki zaczynają żyć własnym życiem, zyskując naddaną wartość znakową – budowanie rozpoznawalności marki. To właśnie powinno być celem przyświecającym twórcom kampanii.

Jaką przewagę ma małe miasto?

Istotną cechą, która dużo daje małemu miastu, jest zazwyczaj jego spójność, której ciężko szukać w dużych miastach. Przestrzeń małych miast jest prostsza do rozplanowania i potencjalnego zagospodarowania. Reklama jest w lepszym położeniu, ma większe prawdopodobieństwo bycia zauważoną i wzbudzenia zainteresowania wśród mieszkańców i przyjezdnych. Łatwiej buduje się zaufanie społeczne, znajdując się w przestrzeni silniej oswojonej, bardziej swojskiej, niż wielkim mieście. Nawet ustawiony przy drodze billboard odnajdzie swoje zastosowanie, niezaburzany tak mocno przez dziesięć sąsiednich. Plusem może wydawać się również potencjalny kosztorys – małe miasto naturalnie nie będzie oczekiwać tak wielkich sum za wynajem powierzchni, jak będzie to miało miejsce w przypadku wielkich metropolii.

Słabe punkty kampanii reklamowej w małym mieście

W momencie gdy stawiamy na reklamę outdoorową, musimy niestety mierzyć się z walką o dogodne miejsce, co w małych miasteczkach może stać się kłopotliwe, jeżeli nie jesteśmy jedynymi, którzy wpadli na pomysł reklamy. Wówczas musimy albo znaleźć swoją niszę, albo zastanowić się nad modyfikacjami. Ponadto sporym minusem jest zaburzanie estetyki krajobrazowej i ogólnego ładu, co niekoniecznie może odbiorcę cieszyć w jego rodzinnej miejscowości. Koniec końców, kampania reklamowa w małym mieście to zdecydowanie rzecz warta rozważenia.

Artykuły w bazie wiedzy: