Znajdź reklamę

Baza wiedzy ZnajdźReklamę.pl

Jak stworzyć skuteczny projekt billboardu

Pomimo szybko postępującego rozwoju technologicznego i przeniesienia części marketingu w przestrzeń wirtualną, niesłabnącą popularnością cieszą się wciąż reklamy outdoorowe, w tym billboardy, przyozdabiające ciągle przestrzeń miejską i nie tylko. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że znajdujące się w przestrzeni publicznej reklamy, mogą sprawnie oddziaływać na wyobraźnię konsumentów, opierając się na bodźcach, trafiających bezpośrednio do odbiorcy, przez co stanowią niezwykle skuteczne narzędzie marketingowe. Dlatego też bardzo ważne jest, by reklama tego rodzaju była odpowiednio skonstruowana i zaprojektowana, tak, by jak najskuteczniej pełnić swoją rolę. Biorąc się więc za projektowanie billboardów, tę właśnie skuteczność należy mieć na uwadze w szczególności.

Zaprojektować billboard skutecznie… czyli jak?

Można powiedzieć, że wszystko opiera się na zasadzie umiejętnego powodowania impulsu i operowania impulsem. Impulsem bowiem jest ukradkowe spojrzenie na planszę w trakcie jazdy drogą, przy której znajduje się na przykład właśnie billboard i w sferze impulsów zawiera się jej pierwszy odbiór. Reklama tego typu musi w związku z tym, cechować się swego rodzaju minimalizmem, żeby odbiorca otrzymywał prosty i niezaburzany niczym komunikat. Wyróżnić można kilka warstw budowania odpowiedniego sposobu przekazu, ważna jest bowiem zarówno sfera wizualna, jak i treść komunikatu, układ graficzny, ale i miejsce, w jakim docelowo znajdować ma się reklama. Prześledźmy więc krok po kroku jak zaprojektować skuteczny projekt billboardu, w oparciu o proste mechanizmy psychologiczne.

Przejrzysty układ i okiełznany chaos

Jednym z głównych punktów projektu billboardu jest jego przejrzystość i szybkie docieranie do konsumenta. W związku z tym plansza nie może zawierać zbyt dużo tekstu, im go mniej tym właściwie lepiej, ponieważ odbiorca z założenia nie będzie miał czasu, by skupić się na dłuższym tekście, a dodatkowo, gdy zobaczy plakat wypełniony literami, może wcale nie być zainteresowany podjęciem się przeczytania treści. Krótki tekst to kwestia spojrzenia, by jego przekaz do odbiorcy docierał, bez nadmiernych zawiłości i wysiłku.

Dobra widoczność kluczem przekazu

Drugą ważną sprawą jest dostosowanie wielkości kroju pisma do rozmiarów reklamy i jej docelowej odległości od odbiorcy. Mając przed sobą billboard, konsument ma z wielu metrów zrozumieć, co jest na nim zapisane, dlatego litery muszą być siłą rzeczy duże. Ponadto powinny czytelnie i przejrzyście ukazywać słowa oraz nie zaburzać klarowności przestrzeni – wszystko musi ze sobą w pewnym sensie współpracować.

Minimum tekstu, maksimum treści

Ostatnią ważną kwestią przy tworzeniu projektu billboardu jest już tekst sam w sobie. Napis, który widzi odbiorca, musi być krótki, ale przy jednoczesnym przekazywaniu jak największej ilości informacji – co jest właściwie elementem wymagającym największej gimnastyki umysłu dla jego twórców. W całym przedsięwzięciu chodzi wszak ostatecznie o to, by jak najwięcej informacji docierało do konsumenta przy jak najmniejszym wysiłku z jego strony i w minimalnie krótkim czasie – tylko tyle bowiem ma odbiorca, ukradkowym spojrzeniem zaledwie, sięgający mijanego przez siebie billboardu.

Artykuły w bazie wiedzy: